Maroko – kraina słońca i orientu

Maroko leży pomiędzy Morzem Śródziemnym, górami Atlas, Saharą i Atlantykiem. Już samo położenie sprawia więc, że jest to kraj nieprawdopodobnie zróżnicowanych krajobrazów. Wybrzeża to szerokie, piaszczyste plaże i baśniowe, kwitnące ogrody z gajami daktylowymi i pomarańczowymi. Od południa i wschodu zielone oazy giną w bezkresnych piaskach Sahary. Wszystko to sprawia, że Maroko jest przedmiotem wielkiego zainteresowania żądnych wrażeń turystów, fotografów, ale również nas, pragnących nowych wyzwań i odkryć studentów Wydziału Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego.

Trasa wyprawy „Ekspedycja naukowa do Maroka”

Gdynia – Niemcy – Francja – Hiszpania – Maroko – Hiszpania – Francja – Włochy – Austria – Czechy – Polska

Opis ekspedycji „Maroko – kraina słońca i orientu”

Z Gdańska do Maroka udaliśmy się samochodem terenowym. Był to 2-tygodniowy wypad w czerwcu 2008 roku. Po dwóch dniach spędzonych w samochodzie okazało się, że wjazd do Maroka przez Ceutę nie był najlepszym pomysłem, gdyż miasto, choć położone w Afryce, należy do Hiszpanii. W związku z tym, czekała nas jeszcze przeprawa do granicy we Fnidequ, później do Tetuanu, pierwszego ośrodka marokańskiego i wreszcie do Tangeru, gdzie udaliśmy się na zasłużony odpoczynek. Zatoka Tangerska rozciąga się pomiędzy dwoma przylądkami: Malabata na wschodzie i Spartel na zachodzie. Znajduje się tu, pośród klifów słynna grota – Grottes d’Hercule, z której przez otwór w kształcie Afryki podziwialiśmy bezkresne morze.

Następnie udaliśmy się na południe, wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego przez takie miasta, jak Rabat, Casablancę, Asfi i As-Sawira, skąd zebraliśmy materiał mikrofitoplanktonowy i fitobentosowy oraz liczne okazy makrozoobentosu. Niewiele krajów w regionie Morza Śródziemnego może rywalizować z Marokiem pod względem różnorodności i bogactw środowiska naturalnego. Nasz wyjazd dał nam szansę do zastosowania w praktyce wiedzy zdobywanej przez kilka ostatnich lat. Z pewnością wyprawa do Maroka była znakomitym sprawdzianem naszych możliwości i umiejętności.

Wjechaliśmy do centrum kraju. Po długiej, nie do końca komfortowej jeździe, naszym oczom ukazały się ośnieżone szczyty Atlasu, kontrastujące z bezkresnymi stepami porośniętymi wysuszoną roślinnością. Po serii pamiątkowych zdjęć ruszyliśmy dalej. Rankiem, po wyjściu z naszego namiotu, mieliśmy okazję poznać gościnność tubylców, którzy zaprosili nas na prawdziwe marokańskie śniadanie, bogate w orzechy, kakao, sezam i oczywiście nieprzyzwoicie słodką, miętową herbatę. Nie wypadało odmówić.

Kolejnym etapem podróży była wyprawa do Marrakeszu. Marrakesz został założony przez sułtana pochodzącego z dynastii Almorawinów na początku jedenastego wieku. Wszystko, co najważniejsze w Marrakeszu, skupione jest wokół Dźemaa el – Fna, wielkiego, nieregularnego placu znajdującego się w centrum miasta. Przy placu znajduje się potężny meczet Kutubija, który jest punktem orientacyjnym dla znajdujących się z dala od centrum miasta, bo jego szczyty widoczne są z odległości kilku kilometrów. Miasto to od niepamiętnych czasów było dla mieszkańców berberyjskich wiosek ważnym ośrodkiem targowym. Zarówno dla dzisiejszych turystów, jak i dla nas, był to jeden z najbardziej ekscytujących i romantycznych zakątków Maroka.

Jeszcze jednym miastem, którego nie mogliśmy pominąć, był Fez. Fez jest trzecim, co do wielkości miastem Maroka i najstarszym z czterech miast królewskich (Fez, Marrakesz, Meknès, Rabat). Jest też, po założeniu uniwersytetu Qairawiyin, ważnym centrum duchowym kraju. Korzystne położenie Fezu na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych oraz zasoby surowców dla rzemiosła (drewno, glina, kamień), odegrały decydującą rolę szybkim rozwoju miasta. Miasto Fez, podobnie jak całe Maroko, przeżywało w następnych wiekach okresy wzlotów i upadków, aby w czasach współczesnych stać się ważnym centrum kultury i handlu.

Czas wyprawy nieubłaganie dobiegł końca. Zmęczeni, ale opaleni i szczęśliwi wracamy do domu, planując pełną nowych przygód i wyzwań, kolejną ekspedycję naukową. Może do Turcji? 🙂

czytaj dalej 🙂

Turcja – kraj czterech mórz
Syria – oceanograficzna wyprawa w nieznane
Ekspedycja naukowa do Czarnogóry
Ekspedycje naukowe
Islandia – kraina czterech żywiołów