Strona G³ówna CartoonTrabant v1.0
cartoon trabant polska 1.0

FAQFAQ  SzukajSzukaj  U¿ytkownicyU¿ytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Nastêpny temat
[601] Jak wymieniæ skrzyniê biegów w 601?
Autor Wiadomo¶æ
Pietrek "ELV15&a
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-07, 21:32   

Muszê wymieniæ skrzynie biegów w moim Trampku. Niestety nigdy tego nie robi³em wiêc chcia³bym siê Was poradziæ. Najlepiej jakby mi kto¶ to wyt³umaczy³ po kolei, jak krowie na rowie. Najbardziej boje siê zdejmowania pó³osi. Nie mam pojêcia jak to siê robi. Proszê o pomoc!
 
 
Lary601
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 06:59   

Kolego mój drogi s± dwa sposoby. Wyci±ganie skrzyni w 601 jest banalne i nie masz siê czego baæ.
S± dwa znane mi sposoby.
1. Odkrêcasz wszystko jak leci co bêdzie ci przeszkadzaæ. Czyli wszystkie linki przewody zwrotnice, poduszki na silniku i na skrzyni i na samy koñcu wyci±gasz i tak silnik z skrzynia bo z teg co pamiêtam góra nie wyci±gniesz skrzyni osobno.
2. Drugi sposób uwa¿am za lepszy. Odkrêcasz linki i kable, przewody hamulcowe, odkrêcasz amortyzatory u góry, i 6 od jaskó³ki i masz ca³e sanki z zawiasem i silniki , skrzywia na ziemi.
 
 
magik
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 08:06   

i na samy koñcu wyci±gasz i tak silnik z skrzynia bo z teg co pamiêtam góra nie wyci±gniesz skrzyni osobno.
BZDURA. !
Otwiersz ksi±¿kê i najpierw czytasz rozdzia³ Mont¿ i demonta¿ skrzyni, pó¼niej ew zadajesz pytania pomocnicze na forum. Jak sie nie czyta nic ani nie robi to sie pisze takie kocobo³y jak wy¿ej. Proponuje te¿ wyæwiczyæ opcjê szukaj. Jajer opisa³ to kiedys od A-Z.
Ja powiem na pocz±tek, zacznij od demonta¿u silnika.
 
 
Pietrek "ELV15&a
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 09:59   

magik -> Jedyn± ksi±¿kê jak± mam o Trabantowskiej tematyce to "Je¿d¿ê samochodem Trabant 601". Niestety nie ma tam praktycznie nic o skrzyni biegów nie wspominaj±c ju¿ o informacji jak j± zamontowaæ lub zdemontowaæ. Nie mam ksi±¿ki Skurskiego, choæ zamierzam j± kupiæ, ale w tej chwili nie mogê jej nigdzie znale¼æ. Auto jest mi potrzebne wiêc muszê to zrobiæ jak najszybciej. Mieszkam w internacie, a w chacie nie mam neta, pytania do Was "na bie¿±co" nie wchodz± w grê.

Czy kto¶ bêdzie na tyle uprzejmy i poda mi link do tego w±tku Jajera. Ja szukaj±c znalaz³em tylko temat a propos wymiany skrzyni w 1.1 .
 
 
Qbs
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 12:04   

Ja bêdê tak mi³y i napiszê ci co masz zrobiæ:

Nie wiem jaki masz typ zawieszenia co prawda ale.. W pierwszej kolejno¶ci podnie¶ auto na lewarku, odkrêæ nakrêtkê centraln± ko³a przedniego lewego trzymaj±c± piastê i pó³o¶ (bez zdejmowania ko³a). ¦ci±gasz potem ko³o razem z bêbnem (w przypadku zawieszenia starego typu potrzebny bêdzie ci ¶ci±gacz do bêbnów poniewa¿ czop jest sto¿kiem i nie schodzi tak ³atwo). Nastêpnie odkrêcasz wahacz przy zwrotnicy (wystarczy, ¿e odkrêcisz ¶rubê z jednej strony i t± pod spodem blokuj±c± trzpieñ). Musisz wybiæ trzpieñ i nastêpnie opu¶ciæ wahacz tak aby mo¿na by³o swobodnie odgi±æ ca³± zwrotnice ku górze i wyci±gn±æ pó³o¶ uwa¿aj±c, ¿eby nie pogubiæ kamieni na przegubie od strony skrzyni (w starym typie uwa¿aj ¿eby w ¶niegu nie zgubiæ wpustu w kszta³cie pólksiê¿yca).
Nastêpnie wywalasz wszystko co ci bêdzie przeszkadzaæ spod maski, czyli ogrzewanie i zbedne rury. Odkrêcasz o ile siê nie urwa³o mocowanie t³umika to od skrzyni (je¶li zajdzie konieczno¶æ to niestety bêdziesz musia³ równie¿ odkrêciæ t³umik przedni w celu odkrêcenia rozrusznika, mnie siê udaje bez zdejmowania t³umika). Zdejmujesz klemê "+" z akumulatora i dalej odkrêcasz przewody od rozrusznika oraz odczepiasz te których nie trzeba odkrêcaæ, potem wykrêcasz rozrusznik. Odkrêcasz linkê od prêdko¶ciomierza oraz dra¿ek zmiany biegów, który musisz potem wyci±gn±æ z pozycji kierowcy. Nastêpn± czynno¶ci± jest odkrêcenia poduszek (przednie odkrêcasz po jednej nakrêtce (te przy sankach), a z tyln± bêdziesz musia³ siê pogimnastykowaæ, bo jest kiepski dostep). Potem zostaj± ci ju¿ tylko cztery ¶ruby na obwodzie ko³nierza skrzyni. Silnik musi wyskoczyæ z poduszki swojej i odchylasz go trochê w lewo patrz±c od przodu. Skrzynia powinna siê odseparowaæ od silnika, a potem zostanie ci ju¿ tylko jej wyci±gniêcie (trzeba trochê poszarpaæ). Pamiêtaj ¿eby nie doprowadziæ do pogubienia kamieni z drugiej pó³osi.
Montujesz wszystko spowrotem w odwrotnej kolejno¶ci oczywi¶cie :)

Nie wiem czy o niczym nie zapomnia³em, ale jakby co, to rusz g³ow±, bo od tego jest!
 
 
Mac-601
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 13:14   

Dodam, ¿e wyjêcie skrzyni wcale to nie jest skomplikowane, mnie siê uda³o wyj±æ silnik plus skrzynie biegów w równo 3,5 godziny od wy³±czenia silnika, mo¿e teraz w zimie bêdzie wiêkszy k³opot (nie podaje czasu ¿eby siê np. chwaliæ, zaczynaæ dyskusjê ¿e mo¿na szybciej, "a ja wyjmuje poni¿ej godziny" itp. tylko ¿eby osoba która tego nigdy nie robi³a mia³a jaki¶ ogl±d sytuacji). I nie lubiê jak kto¶ powtarza jakie¶ bzdury które kiedy¶ od kogo¶ us³ysza³ a sam nie sprawdza³..(¿e siê nie da wyj±æ od góry, albo ¿e trzeba odkrêciæ sanki)

Do rzeczy; z porad praktycznych:

-Mo¿e ja jestem taki pajac ale chwile zajê³o mnie wymy¶lenie jak wyj±æ dr±¿ek zmiany biegów; trzeba najpierw odkrêciæ (poluzowaæ) ¶rubê zacisku obejmy dr±¿ka przy tym esowatym wodziku a nastêpnie wycofaæ dr±¿ek przez kierownice, czyli znale¼æ takie ustawienie ko³a kierownicy ¿eby da³o siê wycofaæ wajchê do wnêtrza.

-Zamiast odkrêcaæ wahacze mo¿na skrêciæ maksymalnie ko³a, zdj±æ harmonijki gumowe zwrotnic, w³o¿yæ ³apy w ten smar i zdj±æ pier¶cienie segera zabezpieczaj±ce trzpieñ przy przegubie homokinetycznym (wystarczy zdj±æ jeden i wysun±æ trzpieñ, jak na zdjêciu ni¿ej), rozpi±æ przegub i pó³o¶kê i nastêpnie wyci±gn±æ pó³o¶kê ze szklanki(w skrzyni) ci±gn±c lekko do siebie (od skrzyni).

Na schemacie te elementy to kolejno:
Kompletne pó³osie

Schemat

Przegub homokinetyczny

Pier¶cieñ segera

Do zdjêcia trzeba u¿yæ takich kombinerek które zamiast zaciskaæ to rozchylaj± ramiona, nie rozginaæ pier¶cienia za bardzo bo mo¿e pêkn±æ!

trzpieñ z jednym zdjêdym pier¶cieniem segera

Tego nie zgubiæ

O tym elemencie wspomina³ Qbs

-Wyjêcie skrzyni jest prostsze ni¿ jej w³o¿enie. (truizm)
-Trzeba odkrêciæ te¿ poduszki silnika ¿eby unie¶æ go do góry
-Pomocny jest dodatkowy podno¶nik hydrauliczny który wsadzamy pod blok silnika po odkrêceniu nakrêtek poduszek, i u¿ywaj±c tego podno¶nika delikatnie unosimy silnik od strony skrzyni biegów.
-Proponuje odkrêciæ ga¼nik i kolektor ¿eby by³o potem ³atwiej manipulowaæ silnikiem przy zespalaniu go ze skrzyni±.
-Sk³ada³em tak; silnik le¿a³ na ³o¿u a od strony skrzyni by³ lekko uniesiony na podno¶niku, w³o¿y³em wielokiln i przychwyci³em silnik ze skrzyni± t± du¿± ¶rub± od rozrusznika (imbus)
-Delikatnie opuszcza³em zespó³ napêdowy tym dodatkowym podno¶nikiem próbuj±c natrafiæ poduszkami na te otwory w sankach. Najgorzej jest z t± ³ap± skrzy biegów przy samej przegrodzie - ja popu¶ci³em wszystkie ¶ruby, te¿ te od mocowania ³apy do bloku skrzyni, wlaz³em pod spód i jak natrafi³em poduszk± to dopiero dokrêci³em ¶ruby - uprzedzam fatalny dostêp ale da siê w³o¿yæ klucz pomiêdzy poduszkê a t± ³apê i dokrêciæ.

-Warto na³o¿yæ nieco sta³ego smaru (ja u¿ywam £T-4S3) na:
-wieloklin wa³u (nie za du¿o ¿eby nie zabrudziæ nim sprzêg³a!)
-napchaæ go do szklanek dyferencja³u
-je¶li by³y rozpinane przeguby przy pó³osiach warto tam wymieniæ smar
-wodzik dr±¿ka zmiany biegów
-miejsce w którym linka sprzêg³a opiera siê o korpus skrzyni biegów

Powodzenia!
 
 
Mac-601
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 13:18   

(argh, dlaczego nie mo¿na edytowaæ postów!)
Linki podej¶cie drugie:

Na schemacie te elementy to kolejno:

Kompletne pó³osie

Schemat

Przegub homokinetyczny

Pier¶cieñ segera

trzpieñ z jednym zdjêdym pier¶cieniem segera

Tego nie zgubiæ
 
 
XXL24H
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 14:14   

mac-601 tylko jedno ma³e ale nie do procedury ale co do smaru nie ³t do ³o¿ysk bo on jest do ³o¿ysk tocznych a nie do przegubów tam smar grafitowy do du¿ych obci±¿eñ, wiaderko na 3 samochody kosztuje u mnie w sklepie 8z³. Zigery warto zak³adaæ nowe bo to 20 gr za sztukê!
 
 
Qbs
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 14:28   

No wszystko piêknie, ale kolega Mac-601 chyba nie wie, ¿e nowego przegubu to sobie tak ³atwo nie roz³±czysz i musisz wykonaæ operacjê z rozpiêciem zwrotnicy i wahacza co moim zdaniem jest lepszym rozwi±zaniem mimo wszystko ni¿ babranie siê w smarze próbuj±c zdjêæ malutki segerek :/

3,5 godziny to mo¿e pierwszy raz tyle zajmuje, a jak kto¶ jest wprawiony to ca³e to przedsiêwziêcie zajmuje 30 min. demonta¿ i 30 min. monta¿. Nawet maj±c pod mask± 353 nie trzeba wyci±gaæ silnika w celu wyjêcia skrzyni, ale jest to o tyle k³opotliwe, ¿e samemu mêczy³em siê 7 godzin, ¿eby wyj±c i wsadziæ drug± skrzyniê.

Powodzenia.
 
 
maxxx601
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 15:00   

Jak wyjmiesz silnik masz miejsca full.
Odkrêcasz poduszki od skrzyni, czujnik wstecznego, wajchê, linki. Potem podnosisz skrzyniê z poduszek przesuwasz skrzyniê na max w 1 bok (powiedzmy w lewo) i wyci±gasz krótsz± pó³o¶. Fajnie gdyby druga osoba j± "³apa³a" i owinê³a woreczkiem kamienie-igie³ki (ja wypadn± to Panie ¶wieæ! :). Potem druga pó³o¶ - nie trzeba nic rozpinaæ - pó³osie spoczywaj± na sankach. Tak samo monta¿ - ostatnio manewrowali¶my tak 2x zespo³em skrzynia-silnik-rozrusznik :D
 
 
Kosiek
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 15:36   

Pietrek, rozpocznij polowanie na ksi±¿kê Skurskiego, pojawia sie czasem na gie³dzie czasem na allegro. To swojego rodzaju Biblia dla wyznaj±cych kult (S). Napeawdê nieopisana pomoc:)
Qbs ³adnie wszystko opisa³:)
 
 
Pietrek "ELV15&a
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 15:37   

Dziêkuje Wam bardzo za informacje i zdjêcia! Bez was by³oby mi na pewno du¿o trudniej.

Mam nadzieje, ¿e ju¿ w najbli¿szy weekend siê za to wezmê.

PozDDRawiam!
 
 
maxxx601
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-08, 18:26   

Skurski to podstawa, choæ czasem niepotrzebnie komplikuje sprawy - u niego mo¿na wyci±gaæ silnik tylko ze skrzyni± np., takie ma staro¶wieckie podej¶cie :)
 
 
Bary³
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-09, 01:40   

maxxx601 dobrze gada, sam nie raz tak wyci±ga³em skrzynie. ¯eby wyci±gn±æ skrzynie wystarczy tylko wyj±c silnik, pó¼niej odkrêciæ poduszki skrzyni od sanek, odczepiæ linkê sprzêg³a, dr±¿ek zmiany biegów i wyci±gn±æ pó³osie ze skrzyni.
Wystarcz± proste narzêdzia(bodaj ze 3-4 klucze...), nie potrzeba ¿adnych ¶ci±gaczy, ani lewarka. Nie potrzeba podnosiæ auta, zdejmowaæ kó³, piast, wahaczy, roz³±czaæ uk³adu hamulcowego, czy robiæ nie wiadomo co by utrudniæ sobie prace. Ca³a operacja zajmuje ok 30 minut. Przy monta¿u mo¿e byæ potrzebna druga osoba by wcelowa³a pó³osiami w szklanki skrzyni, ale mo¿na to zrobiæ samemu jak nie mamy w pobli¿u pomocnej d³oni.
Tyle, proste jak drut.

Pozdro.
 
 
kuzyn353
Go¶æ
Wys³any: 2010-12-09, 11:21   

pod pó³osie dobrze pod³o¿yæ co¶ z czego bêdzie siê da³o zbieraæ igie³ki kamieni :) Mog± wypa¶æ
 
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez mo¿liwo¶ci zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytañ do SQL: 11