[1.1] pomocy, kierunki, awaryjne - przerywacz? |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Luke
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-16, 09:27
|
|
|
Witam
Od jakiego¶ czasu jestem posiadaczem Trabanta 1.1. Jest to moje pierwsze auto i zawsze chcia³em mieæ Trabanta. Nie mam do¶wiadczenia w sprawach technicznych, dlatego zwracam siê o pomoc tutaj. Wiedzia³em ¿e Trabant bêdzie sprawia³ problemy od czasu do czasu ale tak to ju¿ jest ze starszymi autami. Przeszuka³em ju¿ chyba wiêkszo¶æ podobnych artyku³ów na forum jednak nie uda³o mi siê rozwi±zaæ problemu.
Zatem mój problem:
Pewnego dnia przepali³ mi siê ostatni bezpiecznik (10). Pad³y kierunki, awaryjne, ¶wiat³o wnêtrza, klakson, mo¿liwe ¿e ¶wiat³o cofania i stopu (nie sprawdzi³em dwóch ostatnich). W skrzynce mam bezpieczniki do¶æ ró¿ne, na schemacie niemieckim widzia³em ¿e wiêkszo¶æ ma byæ 8A i jeden 16A. Na innym widzia³em wszystkie 16A. Ten co siê spali³ by³ 16A wiêc na taki wymieni³em. Najbardziej zwraca³em uwagê na kierunki gdy¿ ciê¿ko bez tego je¼dziæ. Po wymianie od razu NIE zadzia³a³y. Przerywacz (przeka¼nik?) zacz±³ tykaæ, porusza³em kabelkami, zarzêzi³ i zaskoczy³. Znów mia³em kierunki i awaryjne. Po dwóch dniach znów wszystko pad³o. Bezpieczniki ca³e. Nie mam kierunków, awaryjnych i klaksonu (mo¿liwe ¿e ¶wiat³a cofania i stopu, znów zapomina³em sprawdziæ tych dwóch). Jest za to ¶wiat³o wewnêtrzne, które po spaleniu bezpiecznika pad³o. Sprawdzi³em i poczy¶ci³em po³±czenia na przerywaczu, nic to nie da³o poza tym ¿e zacz±³ tykaæ. Zauwa¿y³em ¿e jak za³±czam kilka razy np. awaryjne raz tyka wolniej raz szybciej. Niekiedy naprawdê szybko, bywa ¿e zaczyna po prostu rzêziæ/brzêczeæ. Problem zale¿y w jaki¶ sposób od przeka¼nika, choæ chyba powinien dzia³aæ tak samo za ka¿dym razem. Podejrzewam ¿e za pierwszym razem co¶ siê w przerywaczu "prawie" uszkodzi³o, a potem ju¿ ca³kiem pad³o. Teraz tyka ale awaryjnych i kierunków dalej nie ma.
1. Mo¿e to co¶ innego ni¿ przeka¼nik?
2. Jakie powinny byæ bezpieczniki? 8A?
3. Czy mo¿na próbowaæ otworzyæ i naprawiæ przeka¼nik? U mnie jest to ma³a czarna skrzynka przykrêcona pod kierownic±, ma oznaczenia numeryczne (teraz nie pamiêtam) i napis DDR. Ma 5 nó¿ek, do których podpiête s± 4 przewody. Jedna nó¿ka jest wolna. Te do których przychodz± kabelki maj± oznaczenia 31, 49, 49a, i ¶rodkowy te¿ jest podpiêty.
4. Je¶li nie da siê tego naprawiæ to z jakich aut bêdzie pasowa³ przeka¼nik?
5. Co jeszcze mo¿na zrobiæ/sprawdziæ?
Z góry dziêkujê za podpowiedzi! |
|
|
|
|
papieju
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-16, 10:12
|
|
|
Przeka¼nik czy przerywacz, bo siê pogubi³em? Do Wartburga 353 zak³ada³em od malucha i pasowa³ bez problemu, we¼ stary na wzór tylko spisz który kabel gdzie i zapytaj w moto. Powinni co¶ dopasowaæ. A bezpieczniki musz± byæ takie jak w instrukcji. |
|
|
|
|
Luke
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-16, 10:32
|
|
|
No w³a¶nie nie jestem pewny co do nazwy. Ca³y czas chodzi³o mi o t± ma³± czarn± skrzynkê pod kierownic±. Jak pisa³em ma 5 nó¿ek (blaszek), do których podpiête s± 4 przewody. Jedna nó¿ka jest wolna. Te do których przychodz± kabelki maj± oznaczenia 31, 49, 49a, i ¶rodkowy te¿ jest podpiêty. |
|
|
|
|
XXL24H
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-16, 13:23
|
|
|
TO na pewno jest przerywacz kierunków bo przeka¼niki maj± inne oznaczenia pod³±czeñ. Po pierwsze sprawd¼ dlaczego wyskoczy³ bezpiecznik 16 amper bo gdzie¶ jest ostra zwara i grozi po¿arem a powinien byæ 8 jak dobrze pamiêtam a przez t± 16 uszkodzi³e¶ prawdopodobnie przerywacz. Sprawd¼ maluchowski bo przerywacz (nowego typu) kierunków i awaryjnych jest w jednym pude³ku tak jak w trampku. |
|
|
|
|
Luke
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-16, 14:40
|
|
|
Dziêki! Jakby pasowa³ to super. Patrzy³em i na Allegro s± dwa typy:
-Numer kat. 46576711
801 491Link
-Numer kat. PSA-116
800 477Link
Mo¿e kto¶ doradziæ, który jest w³a¶ciwy i bêdzie pasowa³ do Trabanta 1.1? Naprawdê siê nie orientujê... |
|
|
|
|
JaJer
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-16, 15:05
|
|
|
Witam
Po dwóch dniach znów wszystko pad³o. Bezpieczniki ca³e. Nie mam kierunków, awaryjnych i klaksonu
...no w³a¶nie bezpieczniki ca³e i wcze¶niej dzia³a³o, to po co grzebaæ w przerywaczu? nie lepiej sprawdziæ czy dochodzi napiêcie, oczy¶ciæ styki bezpieczników i i dokrêciæ przewody do nich dochodz±ce.
Swoj± drog± 16A siê spali³? te¿ trzeba szukaæ przyczyny.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
Luke
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-16, 15:18
|
|
|
No tak, tylko to ju¿ zrobi³em. Napiêcie dochodzi i przewody podkrêcane. Sprawdza³em dwukrotnie. Po zmianie bezpiecznika nic nie by³o ruszane, a przesta³o dzia³aæ. Dzi¶ wymieniê bezpieczniki na 8A nówki, tak jak na schemacie na forum.
Wiêc mo¿e jednak ten przerywacz. Tylko który z powy¿szych bêdzie dobry? |
|
|
|
|
Bartek Dobrzyñski
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-16, 15:31
|
|
|
Zauwa¿y³em ¿e jak za³±czam kilka razy np. awaryjne raz tyka wolniej raz szybciej
Ja bym powiedzia³ ¿e gdzie¶ nie masz masy, gdzie¶ nie ma styku... Gdybaæ mo¿na. Moja rada brzmi - Jed¼ do elektryka samochodowego. Bo jak nie masz pojêcia to wymienisz pó³ instalacji a bêdzie kakao |
|
|
|
|
TrabiVR6
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-16, 16:21
|
|
|
Taki powinien byæ dobry przerywacz.W/g mnie w³a¶nie on tobie siê zjara³ mai³em taki przypadek 2X Popatrz czy nie ma zwarcia w której¶ lampie zobacz te¿ masy przykrêcane to ¶cianek bocznych pod mask±.Wsadz bezpiecznik 8A taki powinien byæ. Aha i jeszcze moze byæ co¶ nie tak z w³±cznikiem od awaryjnych i on robi zwarcie.najlepiej podmieñ na inny jak masz.Rozumiem ze sam przerywacz pod³±czony zgodnie ze schematem ?
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Luke
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-17, 09:00
|
|
|
Dziêki wszystkim za podpowiedzi. Postaram siê wszystko sprawdziæ i napisaæ co by³o nie tak, jak ju¿ usunê usterkê. Mo¿e komu¶ to pomo¿e w przysz³o¶ci. |
|
|
|
|
XXL24H
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-17, 14:48
|
|
|
Luke podepnij wyj¶cie na przerywaczu 49a do ¿arówki bezpo¶rednio a ¿arówkê do masy samochodu (karoserii) i je¶li zacznie migaæ to masz przerywacz ok. Mog³y Ci siê skoñczyæ styki w samym przetaczniku na kierownicy. Co mog³em to dla jasno¶ci pozaznacza³em na schemacie ale dobrze by by³o ¿eby jaki¶ elektryk samochodowy rzuci³ okiem.
schemat migaczy |
|
|
|
|
Luke
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-17, 15:06
|
|
|
Merci ^.^ |
|
|
|
|
JaJer
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-17, 19:10
|
|
|
Ma³e wtr±cenie do obecnych i przysz³ych elektryków:
- zanim zaczniesz grzebaæ w instalacji, przygotuj sobie ¿aróweczkê 2 do 5W, oko³o 1 mb. przewodu 0,75mm2 (linka, czyli wiele drucików) i krokodylek. Podziel przewód na dwa kawa³ki, ca 0,7m i ca 0,3m - przylutuj do ¿arówki. Do d³u¿szego zamocuj krokodylek, a do krótszego np. gwó¼d¼. W ten sposób sta³e¶ siê szczê¶liwym posiadaczem uniwersalnego przyrz±du przydatnego do lokalizacji usterek instalacji elektrycznej.
Teraz do Luke:
zamiast czekaæ a¿ kto¶ odpisze mo¿esz sam sprawdziæ czy masz wszêdzie napiêcie (krokodylek do masy, a gwo¼dziem badasz). W ten sposób znajdziesz gdzie jest uszkodzony element instalacji
Powodzenia.
JaJer |
|
|
|
|
XXL24H
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-17, 21:25
|
|
|
hhehehehheh albo multimetr (obs³uga nie jest wcale taka trudna nawet dla nie elektryka :) albo "profesjonalny" próbnik z takim samym krokodylkiem, tylko kabla znacznie mniej i ¿arówka jest w metalowej obudowie próbnika a ca³e to cudo kosztuje 3,6 z³ produkcja toya i DZIA£A :D No ale bez jednego albo drugiego nic nie zrobisz chyba ¿e jeste¶ wra¿liwy na napiêcie 12v hehehe. |
|
|
|
|
JaJer
Go¶æ
|
Wys³any: 2010-12-18, 07:58
|
|
|
hhehehehheh albo multimetr
... nooo, ale to ju¿ trzeba 15,00PLN'ów zainwestowaæ ;) |
|
|
|
|
|