Strona G³ówna CartoonTrabant v1.0
cartoon trabant polska 1.0

FAQFAQ  SzukajSzukaj  U¿ytkownicyU¿ytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Nastêpny temat
[601] Dokrêcenie ko³a zamachowego
Autor Wiadomo¶æ
Goofy
Go¶æ
Wys³any: 2009-03-25, 12:40   

ok, posprawdzam:) Tylko ¿e ko³o nie bije po promieniu tylko wzd³u¿ osi wa³u, ko³a s± dwa, ka¿de z innym wieñcem ( oba odwrócone o 180), na jednym silniku jest wpust czó³enkowy nowy, o wymiarach takich jak w katalogu, a w drugim jest bolec... objawy te same... jedyne co maj± wspólne to obudowa zimeringu i sam zimering ;)
 
 
MARIAN B.
Go¶æ
Wys³any: 2009-03-25, 13:35   

A spróbój zak³adaæ te ko³a bez ko³ka i klina. Dokrêæ bardzo lekko i obracaj je nie ruszaj±c wa³u. Zmierz wtedy czy bij±.Je¿eli tak to ko³a s± z³e.Uszczelniacz chyba nie mo¿e byæ przyczyn±.Po¼niej za³ó¿ ko³o z ko³kiem i dokrêæ mocno.Ustaw tak, ¿eby w danym miejscu bu³o najwiêksze odchylenie od obudowy, sprawd¼ w którym miejscu jest np. pierwszy t³ok. Je¿eli podczas obracania wa³u to najwiêksze odchylenie bêdzie zawsze w tym samym po³o¿eniu t³oka, to przypadek chyba 1 na tysi±c ale masz krzywy wa³. Tak my¶lê.
 
 
magik
Go¶æ
Wys³any: 2009-03-25, 14:29   

marian ty takie rady dajesz??? a pytasz siê jak ko³o dokrêciæ. Widzê ¿e powstaja tu jakie¶ chore doktoraty. Nie lepiej w¿i±¶æ sobie raz dziennie do kibla skurskiego ?
Goofy zobacz czy wieñce s± porz±dnie za³o¿one i nie ma brudu który móg³ spowodowaæ odchylenie przy nak³adaniu na zamach. Jak wieniec jest podjedzony od rozrusznika to mo¿e byæ te¿ z³udzenie optyczne . Znajd¿ jaki¶ dobry punkt pomiaru b±d¼ zdejmij wieniec. Poza tym jak chcesz mierzyæ dok³adnie ko³o to musisz je przykrêciæ na fest a nie na lu¼nym
 
 
MARIAN B.
Go¶æ
Wys³any: 2009-03-25, 16:54   

magik,
Dlaczego tak piszê ? Mam ponad 50 lat. Zawsze interesowa³em siê naprawami samochodów. Sam wykona³em generalne naprawy kilku samochodów (Fiaty 126, VW Garbus, Skody, Trabanty).Wszystkie zawsze siê udawa³y.
Je¶li dajê rady, to tylko poparte do¶wiadczeniem w³asnym (sam tak kiedy¶ to robi³em), je¶li zadaje pytania to znaczy, ¿e nigdy tego nie robi³em, chcê skorzystaæ z Waszych do¶wiwdczeñ i nie chcê czego¶ zepsuæ. Tak wiêc nie dziw siê niczemu. Ja z Twoich rad (s± bardzo konkretne i m±dre )zawsze chêtnie korzystam i dziêkujê Ci za nie.
Ale mo¿e masz racjê, ¿e zbyt czêsto siê wtr±cam na Forum.
Pozdrawiam
 
 
magik
Go¶æ
Wys³any: 2009-03-25, 16:57   

No i po jednym po¶cie postarzy³es siê o 35 lat. ha ha ha
 
 
jasiujasiu1
Go¶æ
Wys³any: 2011-03-14, 00:16   

Serwus!

ja w kwestii tego przyrz±du, co by³o napisane...

Zasadniczo do monta¿u i demonta¿u ko³a zamachowego s³u¿y "przyrz±d ustalaj±cy 4160 000 0/2-W26" ...naturalnie do dostania w ka¿dym kiosku :)

Przy odrobinie motywacji da siê go wykonaæ samemu - metalowa sztabka z dwoma otworami i dwa ko³ki/¶ruby


czy kto¶ go widzia³ / mia³ w rêce? czy to dzia³a?

zapragn±³em wykonaæ sobie taki. poczyni³em szybkie obliczenia i wysz³o mi, ¿e nie da siê go wykonaæ ze standardowych materia³ów.

sprawd¼cie proszê moje obliczenia:

1- moment jaki potrzebujemy to 150 Nm
2- za³ó¿my d³ugo¶æ przyrz±du 550 mm
3- odleg³o¶æ pomiêdzy ¶rubami 150 mm
4- wiêc model przyrz±du to belka podparta na dwóch podporach i wystaj±ce ramie w jedn± stronê
5- do koñca belki przyk³adamy ok 300 N (300 N x 0,5 m = 150 Nm)
6- na podporach otrzymujemy reakcje o modu³ach 950 N i 1250 N
7- sprzêg³o trzymaj± ¶ruby M6 (dr=4,68)
8- wska¼nik Wx rdzenia ¶ruby ok 10 mm3
9- powierzchnia osadzenia docisku jest cofniêta o 10 mm
10- bierzemy wiêksz± z reakcji 1250 N
11- moment gn±cy dla rdzenia ¶ruby w punkcie na powierzchni osadzenia docisku (obliczony optymistycznie - najmniejsze ramie)10 mm x 1250 N = 12500 Nmm
12- naprê¿enia rozci±gaj±ce w rdzeniu ¶ruby od zginania 12500 Nmm / 10 mm3 = 1250 N/mm2

Czyli ¶ruby M6 musia³y by byæ twardsze ni¿ 12.9


Czy blokowanie wa³u przez ko³o pasowe jest bezpieczne?

pozdr
 
 
JaJer
Go¶æ
Wys³any: 2011-03-14, 05:11   

Panowie in¿ynierowie ... !
Nie blokujmy wa³u po przeciwnej stronie podczas dokrêcania ko³a zamachowego!
W³a¶nie trzeba zablokowaæ ko³o zamachowe i to na jego obwodzie, czyli tam gdzie mamy wieniec. (ko³o na klinie wsuwa siê na sto¿ek, zaciska siê i siê trzyma - to wszystko)
Przyrz±d do blokowania to nic innego jak fragment zêbatki zamocowany do karteru, i zazêbiony o wieniec ko³a zamachowego.
Otwory w kole pasowym nie s³u¿± do blokowania wa³u podczas dokrêcania ko³a zamachowego.
Wystarczy trochê pomy¶leæ by zablokowaæ ko³o zamachowe.
Temat widzê stary, ale nadal aktualny.
Pozdrawiam.
 
 
JaJer
Go¶æ
Wys³any: 2011-03-14, 05:51   

Dodam tyko, ¿e przyrz±d jaki chcecie zbudowaæ mo¿e jedynie s³u¿yæ do skrêcenia wa³u.
 
 
Krzysiek Sawicki
Go¶æ
Wys³any: 2011-03-14, 13:25   

witam.
co prawda nie dokrêca³em jeszcze ko³a ale pamiêtam rozk³adanie. d³uga ³y¿ka do zak³adania opon plus dwie ¶rubki m6 8.8 i posz³o :) co prawda bardzo ciê¿ko. Na ¶rubki dokrêci³em kilka nakrêtek ¿eby siê nie wygina³y. Skoro ten sposób siê sprawdzi³ to zastosuje go równie¿ przy skrêcaniu.
Tyle moje do¶wiadczenia.
 
 
jasiujasiu1
Go¶æ
Wys³any: 2011-03-14, 13:51   

Czy kto¶ zna parametry wieñca zêbatego (ko³a zêbatego)? Mo¿e kto¶ zna ju¿ gotowe wymiary zêbatki?
 
 
magik
Go¶æ
Wys³any: 2011-03-14, 19:27   

W której¶ z ksi±¿ek s± rozrysowane przyrz±dy specjalne, do blokady ko³a zamachowego jest po prostu kawa³ek p³askownika przykrêcany na dwa otwory od ¶rubek mocowania docisku sprzêg³a. Istnieje nawet katalog przyrz±dów specjalnych, warto zapytaæ Xiendza :) ja nie mam. Przyrz±d zastêpujê kawa³kiem nogi od metalowego rega³u magazynowego. Dziur tyle ¿e nie trzeba wierciæ. Warunkiem jest zamocowanie silnika w stojaku monta¿owym, ten te¿ mam wykonany domowym sposobem, byæ mo¿e d³ugo¶æ ramienia p³askownika ma wp³ywa na si³ê dokrêcenia dynamometrykiem ale in¿ynierem nie jestem. Je¶li kto¶ mi³y to mo¿e mi policzy albo chocia¿ wyt³umaczy ? :)
 
 
Bartek Dobrzyñski
Go¶æ
Wys³any: 2011-03-15, 08:48   

Istnieje nawet katalog przyrz±dów specjalnych
Nie trzeba pytaæ, jest nawet na stronie CT:
http://cartoontrabant.pl/...bant_naspec.pdf
 
 
jasiujasiu1
Go¶æ
Wys³any: 2011-03-15, 11:52   

no to jest jak ze smokiem wawelskim - ka¿dy s³ysza³ a nikt nie widzia³.

wymiary kto¶ zna?
 
 
MARIAN B.
Go¶æ
Wys³any: 2011-03-16, 19:32   

Podczepi³e¶ siê do mojego starego postu z problemem odkrêcanie/przykrêcanie ko³a zamachowego do wa³u 601. Tak jak pisze Jajer. Nie rób tego blokuj±c ko³o pasowe. Nie têdy droga. Faktycznie trzeba zablokowaæ ko³o zamachowe i dokrêciæ nakrêtkê na nim. Naj³atwiej zrobic to na jak najwiêkszej ¶rednicy ko³a zêbatego (potrzebna najmniejsza si³a). Ja nie jestem a¿ tak bieg³y jak Ty w tych wszystkich obliczeniach ale musia³em jako¶ to ko³o dobrze dokrêciæ wiêc zrobi³em sobie "przyrz±d".Mam go jeszcze do dzi¶ gdzie¶ w gara¿u. Otó¿ kupi³em k±townik 50 x 50 zimnogiêty (ten z grubymi ¶ciankami). Przeci±³em go na dwa kawa³ki po ok 80-90 cm. Wykorzysta³em istnij±ce otwory w karterach (wok³o ko³a zêbatego), przy³o¿y³em k±towniki po kolei do ko³a ( a w³a¶ciwie trochê na wieniec ¿ebaty) i...wywierci³em po dwa otwory w ka¿dym tak aby pokrywa³y siê z otworami w karterze.Odrysowa³em powierzchniê, któr± jeden bok k±townika pokrywa³ wieniec zêbaty, odrysowa³em ¿eby. Zdemontowa³em wszystko i szlifierk± k±tow± naci±³em zêby po ³uku. Oczywi¶cie ten wieniec zazêbia³ siê z wieñcem ko³a w Trabim.(robi³em to rêcznie i zazêbienie oceniam na ok.70 % dok³adno¶ci). Ka¿dy mój z±b by³ inny ale pasowa³ do wieñca i blokowa³ go. Chc±c mieæ pewno¶æ, ¿e to wytrzyma zrobi³em drugi taki sam przykrêcany do innych otworów w karterze. Ten "przyrz±d" idealnie blokuje wieniec a d³ugie ramiona stanowi± blokadê o pod³ogê w chwili odkrêcania lub dokrêcania.
Teraz pewnie Wszyscy sikaj± ze ¶miechu co to ja zrobi³em. No mo¿e i ¶mieszne ale i skuteczne.
Pozdrawiam
 
 
JaJer
Go¶æ
Wys³any: 2011-03-18, 12:27   

MARIAN:
Zastosowany przez Ciebie sposób blokady ko³a zamachowego jest bardzo skuteczny, a na dodatek bezpieczny dla wa³u. My¶lê ¿e nikt nie powinien nawet u¶miechn±æ siê skrycie, a wyraziæ podziw dla skuteczno¶ci blokady.
Wiadomym jest ¿e ko³o zamachowe ¼le (s³abo) przykrêcone mo¿e narobiæ wiele szkód.
(luzuj±c siê niszczy klin i drze powierzchniê sto¿ka zarówno na wale jak i kole zamachowym),no i silnik zaczyna jako¶ dziwnie pracowaæ. Teraz do wymiany mam wa³ i ko³o.
Ja by³em bardziej oszczêdny bo blokowa³em odpowiednio przygotowanym p³askownikiem (z wyciêtymi zêbami) na dwie ¶ruby od rozrusznika. Proszê zwróciæ uwagê, ¿e jest to idealne miejsce do za³o¿enia blokady.
Fabryczny przyrz±d w³a¶nie tam siê montuje.
Wydaje mi siê ¿e obliczenia ju¿ dawno zosta³y dokonane wiêc teraz ju¿ nie ma czego obliczaæ, trzeba tylko przewidzieæ skutki b³êdnych "pomys³ów".
Oczywi¶cie gratulacje dla tych co blokuj± wa³ za ko³o pasowe.
Pozdrawiam.
 
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez mo¿liwo¶ci zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytañ do SQL: 12