Strona G³ówna CartoonTrabant v1.0
cartoon trabant polska 1.0

FAQFAQ  SzukajSzukaj  U¿ytkownicyU¿ytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Nastêpny temat
[1.1] Jak sprawdziæ ³adowanie akumulatora?
Autor Wiadomo¶æ
Alan
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-26, 00:06   

Witam.
Mam do Was pytanie i pro¶bê o poradê (mo¿e jest tu jaki¶ elektryk samochodowy?) - w jaki sposób sprawdziæ czy alternator dobrze do³adowuje akumulator?
Pytanie bierze siê z t±d, ¿e kilka dni temu w czasie jazdy leciutko ¿arzy³a mi sie kontrolka ³adowania (potem ju¿ tego objawu nie widzia³êm). Wszystko by³o ok, a¿ tu nagle samochód mia³ k³opot z zapalaniem. Raz, drugi, trzeci i aku zdech³. Na³adowa³em go do oporu (sprawdzany by³ tym przyrz±dem do pojemno¶ci aku - taka "zapa³a" z r±czk± któr± jak siê przyci¶nie do klemy to zapalaj± siê diodki; w ¶rodku jest spirala z b.grubego drutu), wsadzi³êm do autka - kontrolka normalnie ga¶nie - i po dwóch dniach to samo - aku zdech³. Znów go na³adowa³em, na drugi dzieñ ju¿ mia³ k³opot z zapaleniem. Pod³±czam miernik - 12V. Ale przy próbie zapalenia silnika napiêcie spada³o do 5V - czyli aku znów pad³.
Po kolejnym na³adowaniu (które to ju¿?!) sprawdzi³em napiêcie na klemach i jest tak:
- silnik nie pracuje - 12,2V
- silnik pracuje - od 13,3V-13,8V
A ile powinno byæ faktycznie? S³ysza³em ¿e ok 14, 14.4V. Wogóle to powinno siê sprawdziæ pr±d ³adowania a nie napiêcie, ale jak to sprawdziæ?
PS: mia³em zapasowy nówka (DDR) regulator alternatora, za³o¿y³em go, ale nadal jest 13,3-13,8V. Czy te typy tak maj±?
 
 
kuba_krakow (WLADZIO)
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-26, 00:13   

je¿eli szczotki siê koñcz± to ³adowanie s³abnie. Mia³em to samo - wymieni³em alternator i dzia³a ;).

Powinno byæ ponad 14 V ³adaowania na obrotach (chyba) powy¿ej 1000 rpm.

ja mia³em na obrotach ko³o 11 V :)
 
 
andy_k
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-26, 00:51   

Kontrola ³adowania polega na zmierzeniu napiêcia w instalacji (np. na klemach akumulatora). Prawid³owe napiêcie ma wynosic 14,4V lub nieznacznie mniej przy ¶rednich obrotach silnika w instalacji 12V.
Pr±du ³adowania sie nie mierzy bo gdy bêdzie zbyt ma³y to napiêcie równie¿ bêdzie mniejsze (jedno zale¿y od drugiego).
13,3 - 13,8 V to zdecydowanie za ma³o.
W pe³ni na³adowany akumulator po kilku godzinach postoju powinien miec napiêcie 12.8V +/- 0,1V.
Akumulator ³adowany w trakcie normalnej eksploatacji w samochodzie jest na³adowany w 70-80% i wtedy jego napiêcie po kilku godzinach postoju (ustabilizowanie sie elektrolitu) wynosi oko³o 12,5V.
12,2V to akumulator na³adowany poni¿ej 50% pojemno¶ci znamionowej(je¶li jest w miare nowy i gêsto¶c elektrolitu jest we wszystkich celach taka sama).
Warto przy okazji (do¶c czêsto) sprawdzac gêsto¶c elektrolitu areometrem - kosztuje kilka z³otych w kazdym sklepie motoryzacyjnym a pozwala przedlu¿y trwa³o¶c akumulatora.

[andy_k - nieladnie wrzucac reklame swojej firmy na forum - linia skasowana, prosze tego nie robic! - GB]
 
 
nobel
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-26, 11:55   

jezeli 13,8v to wedlug was malo to....kupa smiechu. racje ze mu sie szczotki skonczyly i za slabo dociskaja dlatego kontrolka sie czasem zapali.
 
 
kmicic
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-26, 12:12   

jabym tak na wszelki wypadek jeszcze sprawdzil czy nie ma gdzies zwarcia. Amperomierz przy wy³aczonych odbiornikach zazwyczaj pokazuje "0";) Ale to tak dla pewnosci.

Pozdrawiam i mi³ej wymiany szczotek
Arek
 
 
Alan
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-26, 20:52   

A wiêc tak:
Alternator wymontowa³em i dla pewno¶ci ca³y rozebra³em aby posprawdzaæ:
wszystkie 9 diod - s± ok.
Szczotki - s± ok, mo¿na je wcisn±æ jeszcze ok. 6mm wiêc jest jeszcze co siê ¶cieraæ.
Uzwojenia - brak przebicia na masê, oporno¶ci uzwojeñ ok (wg. informacji dot. sprawdzania alternatorów).
³o¿yska - ok, choæ ja bym jedno wymieni³ :)
modu³ regulatora - i tu k³opot. Pod³±czy³em go wg. schematu na stole (D+ d0 "+" zasilania, D- do "-" zasilania, miêdzy DW a D+ rezystor 10ohm/10W a z nim równolegle ¿arówkê). Wg. opisu powinna ¿arówka ¶wieciæ przy napiêciu od 11V do ok. 14,4V; powy¿ej 14,4V powinna zgasn±æ. Oryginalny mogu³ który by³ w alternatorze NIE WY£¡CZA przy 14,4V - wogóle nie wy³±cza ¿arówki (to dziwne, bo aku musia³ by byc prze³adowywany a jest wrêcz odwrotnie. Sprawdzi³em te¿ nowiutki modu³ (o którym pisa³em) "na stole" - takie samo zachowanie: nie wy³±cza przy 14,4V - wogóle nie wy³±cza :-( Wsadzi³em go do alternatora i (patrz pierwszy post) ³adowanie 13,8V max. Akumulator zdech³?! Te¿ chyba nie, bo aerometr po na³adowaniu wskazuje zielone pole (czyli jest ok).

Ale zagadka (???) .................
 
 
nobel
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-26, 22:17   

gdybys mial caly czas 13,8 to nigdy ci nie zdechnie aku. a jak ci sie szczotki wieszaja to czasem w czasie jazdy nie laduje . kiedys mialem podobne przygody i tez liczylem na alternator okazalo sie ze aku mial zwarcie miedzy plytami. a logiczne jest ze jak aku ma 12 to 13,8 bez problemu by go ladowalo.
 
 
andy_k
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-26, 23:52   

Przy napiêciu ³adowania ci±g³ym 13,8V akumulator osi±gnie maksymalnie oko³o 50% swojej pojemno¶ci, a przecie¿ samochód je¼dzi z przerwami na skrzy¿owaniach gdzie pobór jest wiêkszy (znacznie jesli jezdzimy na ¶wiat³ach), uk³ad zap³onowy te¿ pobiera energiê i efekt jest taki ,¿e na krótszych odcinkach przy tak niskim napiêciu pr±d ³adowania jest zbyt ma³y ¿eby do³adowac akumulator (do³adowac to co zosta³o z niego pobrane podczas uruchamiania silnika i podczas przymusowych zatrzymañ podczas jazdy).
 
 
nobel
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-27, 13:45   

andy najlepiej to napisz prace dyplomowa na temat aku i ladowania. ja mam 14v na kazdych obrotach. a odbiornikow mam od h...radio wzmak swiatla itp a odcinki robie bardzo krotkie .
 
 
andy_k
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-27, 16:36   

Nie czytasz - napisa³em "do³adowac" czyli utrzymywac poziom na³adowania 60-80% pojemno¶ci.
14,0 jest dopuszczalne przez producentów akumulatorów wiêc nie wiem sk±d ta ironia.
Prace dyplomow± robi³em 20lat temu i od tego czasu zajmuje sie elektronik± pojazdow±. Firmy zajmuj±ce siê dystrybucj± akumulatorów nie podbijaj± z regu³y gwarancji na akumulator je¶li napiêcie ³adowania jest ni¿sze ni¿ 13,9 przy wl±czonych odbiornikach i poborze min 16A.
Widocznie masz nieprecyzyjny woltomierz ,a je¶li na ka¿dych obrotach masz 14V (14.0V bo mówimy o precyzyjnym pomiarze) to masz zbyt wysoko ustawione wolne obroty bo na wolnych nie ³aduje - powinno spada do oko³o 12V.
Przy napiêciu 14,0V stopieñ na³adowania nie przekroczy okolo 65% i faktycznie problemów z akumulatorem nie powinno byc choc jest czêsciowo niewykorzystany.
Proponuje aby¶ zapozna³ sie z modyfikacj± uk³adów ³adowania w "maluchach" (które s³yn± z kiepskiego ³adowania) któr± opisa³em na swojej stronie i któr± samodzielnie wykona³o kilkaset osob i któr± chcia³em przedstawic jako ciekawostke ale niestety mój adres zosta³ wyciêty. Poda³em tam zale¿no¶ci napiêcia od stanu na³adowania akumulatora i bardzo wygodny sposób na kontrole stanu na³adowania.
 
 
Alan
Go¶æ
Wys³any: 2004-05-27, 19:45   

Ok Panowie - problem ju¿ mam z g³owy (i 77,- z³ te¿ ;-) ). Skoñczy³y mi siê pomys³y i zawioz³em autko do elektryka (2h roboty i mog³em ju¿ go odebraæ).
Na co chorowa³? Na wirnik. Uzwojenie na wirniku mialo rozlutowane polaczenie z pierscieniami i przetoczyli pierscienie na wirniku. Przeczyscili tez styki na bendixie przy rozruszniku (tam gdzie schodza sie kable z aku i z alternatora). Teraz caly czas trzyma 13,7V - 13,8V, na wolnych obrotach spada do 13V. To by³o powodem; mog³em sobie kombinowaæ :D
 
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez mo¿liwo¶ci zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytañ do SQL: 12