[601] regulacja zap³onu - ga¼nik 2-9E (z dodatkow± dysz± - p |
Autor |
Wiadomo¶æ |
jasiujasiu1
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-27, 15:57
|
|
|
Serwus!
jak poprawnie regulowaæ zap³on dla silnika z ga¼nikiem 2-9E - z dodatkow± dysz± powietrza?
Skurski pisze, ¿e dla cyl.1 wyprzedzenie powinno wynosiæ 3,6...4,4mm a cyl.2 2,6...3,6mm. Dlaczego?
Na co wp³ywa ta ró¿nica w wyprzedzeniu zap³onu?
Co tak na prawdê oznaczaj± znaki na kole pasowym i czy we wszystkich silnikach s± nabite? Skurski pisze, ¿e nie s±.
Jak przeprowadziæ regulacje przy pomocy lampy stroboskopowej lub kontrolki i znaków na kole przy takim ga¼niku?
Obecnie w jednym Trabie z takim "innym" ga¼nikiem ustawi³em zap³on przy pomocy lampy tak, ¿e znaki siê pokrywaj± (czyli równe wyprzedzenie dla obu cyl) i silnik chodzi równo, nie dzwoni, ma moc.
Dr±¿yæ dalej ten temat? |
|
|
|
|
magik
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-27, 16:13
|
|
|
oo dobre pytanie, czekam na m±drzejszego od siebie. A tak apropos jaki zap³on elektronik czy m³oteczki ?
Ja zadam dodatkowe pytanie czy w przypadku ustawiania m³oteczkowego za pomoc± strobo warto jest odchyliæ ciê¿arki przyrz±dem czy tylko wkrêciæ go odpowiednio na obroty ? |
|
|
|
|
jasiujasiu1
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-27, 16:27
|
|
|
ja mam m³oteczki.
co od lampy, to ja, tak jak Skurski podaje, wkrêcam silnik na obroty.
co do rozchylania - zaobserwowa³em, ¿e ju¿ niewielkie zwiêkszenie obrotów ca³kowicie rozchyla ciê¿arki i pozostaj± one rozchylone nawet na ja³owym, jak silnik ma ustawione ze szybkie obroty ja³owe. |
|
|
|
|
jasiujasiu1
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-27, 16:38
|
|
|
dodam, ¿e sprê¿ynki wygl±daj± ok, a w palcach stosunkowo ciê¿ko rozchyliæ ciê¿arki. widaæ taka ju¿ charakterystyka tego regulatora?
Zna kto¶ warto¶ci wyprzedzenia dla ró¿nych prêdko¶ci? By³o by widaæ przy jakich obrotach s± ca³kowicie rozchylone. |
|
|
|
|
JaJer
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-28, 02:31
|
|
|
Rozchyla siê ciê¿arki tylko przy statycznym ustawianiu zap³onu (Czujnik, ¿aróweczka, kijek, ¶rubokrêt, suwmiarka itp.), przy dynamicznym rozchylaj± siê same. Poza tym jak w czasie obrotów rozchyliæ ciê¿arki? Przyrz±d do rozchylania albo wybije zêby, urwie kilka palców, albo zrobi dziurê w nadkolu.
Co do wyprzedzenia zap³onu na poszczególnych cylindrach. - Lampa stroboskopowa powinna mieæ regulacjê konta wyprzedzenia zap³onu i odpowiednio powinna byæ ustawiona do pierwszego i drugiego cylindra (znaki na kole pasowym powinny prawid³owo pokazywaæ punkt zap³onu). Wa¿ne jest ustawienie wolnych obrotów podczas regulacji zap³onu. Silnik musi byæ rozgrzany, obroty równe, ssanie musi byæ wy³±czone.
Pozdrawiam.
PS
Jak lampa nie ma regulacji punktu wyprzedzenia zap³onu to te¿ nadaje siê do ustawienia, ale w takim przypadku trzeba zrobiæ skalê wyprzedzenia zap³onu i przymocowaæ j± do karteru. Punkty na kole pasowym pokarz± resztê. |
|
|
|
|
JaJer
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-28, 05:19
|
|
|
*
Oczywi¶cie powinno byæ - regulacjê k±ta
za kare idê do konta ;) |
|
|
|
|
magik
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-28, 08:31
|
|
|
Czy masz jajer na my¶li po prostu co¶ w rodzaju tarczy zegarowej z 360cioma punkcikami ? Mam oryginaln± lampe strobo aka elektric w³a¶nie do trabów i wartburgów ale bez ustawiania k±ta.
Czyli je¶li lampa ma regulacjê k±ta wyprzedzenia to po jego ustawieniu ustawiamy dalej normalnie tak aby znak siê pokrywa³ z po³ówk± ? |
|
|
|
|
jasiujasiu1
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-28, 08:51
|
|
|
tyle ¿e my znamy wyprzedzenie w milimetrach przed GMP, a lampa ma wyprzedzenie w stopniach OWK. Pewnie mo¿na przeliczyæ jedno na drugie, ale trzeba znaæ geometrie uk³adu korbowego. |
|
|
|
|
magik
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-28, 09:12
|
|
|
kurka, dla mnie to ju¿ zaawansowana in¿ynieria... |
|
|
|
|
JaJer
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-28, 10:51
|
|
|
Czy masz jajer na my¶li po prostu co¶ w rodzaju tarczy zegarowej z 360cioma punkcikami ?
-nie potrzeba a¿ ca³ej tarczy, wystarczy wycinek. Powiedzmy 1/4 (to te¿ zbyt wiele).
Wzory tarczy ju¿ dawno s± opracowane. Nie potrzeba ju¿ liczyæ.
Jak lampa ma regulacjê punktu wyprzedzenia zap³onu to po prostu opó¼nia b³ysk i ustawia siê na istniej±ce znaki.
Je¶li lampa nie ma regulacji to do dok³adnego ustawienia jest potrzebna wcze¶niej wspomniana tarcza, a w³a¶ciwie jej wycinek.
Tarczê ³atwo zrobiæ bez skomplikowanych obliczeñ.
Mocujemy do kartera blaszkê (powiedzmy aluminiow±), bierzemy suwmiarkê i ustawiamy t³ok w ¿±danej pozycji przed ZZ. Teraz robimy na kole pasowym i blaszce kreskê (tzn. dwie kreski jedna na tarczy, druga na kole, które musz± siê pokrywaæ).
Kolejnym punktem zaznaczonym na tarczy bêdzie ZZ i ju¿ mamy ilo¶æ stopni miêdzy punktem gdzie powinien nast±piæ zap³on, a górnym po³o¿eniem t³oka (ZZ)
Jak widaæ niektóre metody wcale nie wymagaj± skomplikowanych obliczeñ.
Za moich edukacyjnych czasów taka metoda nazywa³a siê "na ¿ywca". Czy liczy³, czy robi³ na ¿ywca zawsze wyniki pokrywa³y siê.
Pokrywa³y siê dla tego, ¿e wcze¶niej ju¿ kto¶ wyliczy³ i opublikowa³.
Jak liczy³ to najstarsi nie wiedz±, mo¿e te¿ na ¿ywca?
Pozdrawiam.
PS
je¶li jest skomplikowane, lub niezbyt jasne to co wy¿ej napisa³em, chêtnie wyja¶niê |
|
|
|
|
jasiujasiu1
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-28, 12:40
|
|
|
poczyni³em pewne szkice i znalaz³em drug± metodê:
Wychodzi mi, ¿e maj±c lampê z regulacj± k±ta, wystarczy nanie¶æ na kole pasowym 2 znaki odpowiadaj±ce ZZ-om (GMP) dla 1 i 2 cylindra i pokrywaj±ce siê z po³ówkami karteru.
Je¿eli d³ugo¶æ korbowodu rzeczywi¶cie wynosi 160mm (zaczerpniête z forum CTT), to dla pierwszego cylindra lampê nale¿y ustawiæ na warto¶æ ok. 24,5 stopni, a dla drugiego na warto¶æ ok. 21 stopni i obserwowaæ nowe znaki i po³ówkê karteru.
Metoda inna, bo nie trzeba dodatkowej skali, ale trzeba mieæ lampê z regulacj±.
Czyli metodê pomiaru ju¿ mamy obcykan±, ale nadal pozostaje pytanie: po co?
Uploaded with ImageShack.us |
|
|
|
|
jasiujasiu1
Go¶æ
|
|
|
|
|
magik
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-28, 12:57
|
|
|
no dobrze ale je¶li mam na kole pasowym znaki to mogê za³o¿yæ ¿e wskazuj± one wyprzedzenie ustawione i zaznaczone ju¿ w fabryce tak ? Czyli wtedy nie potrzebujê tego liczyæ tak ? po rozchyleniu ciê¿arków znak ma siê pokrywaæ z po³ówk± ? |
|
|
|
|
jasiujasiu1
Go¶æ
|
Wys³any: 2011-03-28, 13:06
|
|
|
tak...ja w³a¶nie tak jak napisa³e¶ rozumiem ustawianie zap³onu na kontrolkê i znaki (i lampê w zasadzie te¿) dla silnika gdzie oba cylindry maj± jednakowe wyprzedzenie - jak przypuszczam 4 mm przed GMP |
|
|
|
|
|