CartoonTrabant v1.0
cartoon trabant polska 1.0

Technicznie - [601] Dokrêcenie ko³a zamachowego

MARIAN B. - 2009-02-27, 15:38

Znowu musze za³o¿yæ nowy temat. Otó¿ jestem na etapie prac wykoñczeniowych przy sk³adaniu silnika (wszysto nowe) i mam problem.Jak dokrêciæ ko³o zamachowe. Wiem, ¿e ma to byæ si³± 13-15 kGm. Ale jak zablokowaæ ko³o podczas przykrêcania tak, ¿eby wa³ sie nie obraca³ ?Nikt nie utrzyma tego ko³a rêcznie. Czy ma kto¶ jaki¶ patent ?
Kêdzior - 2009-02-27, 16:50

w kole pasowym masz otwór, wk³adasz w niego ¶rubokrêt i siê zablokuje.
MARIAN B. - 2009-02-27, 17:21

Wiem, tam s± a¿ dwa otwory ale czy takie zablokowanie ¶rubokrêtem wytrzyma , je¿eli si³a dokrêcenia ma byæ tak du¿a,
Kêdzior - 2009-02-27, 17:35

no jak wsadzisz ¶rubokrêt zegarmistrzowski to napewno nie wytrzyma. @!#$ sk±d wam siê takie pytania bior±. Wsad¼ co¶ twardego i @!#$. byle nie kutasa
donkey - 2009-02-27, 21:08

hehehe XD
MarkusM - 2009-02-27, 21:41

hehehehehehehehehehehe XD

P.S. A jak kto¶ ma stalowego k.....????

Bochen - 2009-02-28, 12:13

to wspó³czuje jego dziewczynie
Hajs - 2009-03-01, 00:53

Za to spadki temperatury mu nie straszne :D
MARIAN B. - 2009-03-01, 12:59

No ³adnie !Z powa¿nego pytania zrobili¶cie problem ginekologiczno - urologiczny.Powinni¶cie wspomagaæ nasz± upadaj±c± s³u¿b zdrowia a nie w³a¶cicieli Trabantów z problemami.
A tak serio to zale¿y mi na powa¿nej odpowiedzi, bo nie chcia³bym aby podczas uruchomienia silnika ¼le dokrêcone ko³o zamachowe urwa³o mi siê i¶ciê³o ko³ek klinuj±cy. U mnie nie ma klina (klin chyba by³ bardziej wytrzyma³y) tylko jest ko³ek.My¶la³em,¿e macie jaki¶ sposób ¿eby zablokowaæ ko³o w oparciu o otwory do po³±czenia skrzyni z karterami.
Pozdrawiam.

donkey - 2009-03-01, 14:48

Zasadniczo do monta¿u i demonta¿u ko³a zamachowego s³u¿y "przyrz±d ustalaj±cy 4160 000 0/2-W26" ...naturalnie do dostania w ka¿dym kiosku :)

Przy odrobinie motywacji da siê go wykonaæ samemu - metalowa sztabka z dwoma otworami i dwa ko³ki/¶ruby

Marcin K - 2009-03-01, 16:38

MARIAN B.>> ja dokrencam zawsze pistoletem pneumatycznym i nie musze martwic sie z blokowaniem wa³u < ale oczywiscie jak najbardziej przez ko³o pasowe zablokujesz >>> osobiscie nie sugeruje sie wartoscia momentu dokrecania , nakretka jest dosc waska wiez radzi³ bym z wyczuciem .
picia353 - 2009-03-02, 12:27

Pneumatem dziwkê bo siê moze odkrêciæ i zetnie klina :)
Kêdzior - 2009-03-02, 13:00

mi siê tam nigdy nie odkrêci³o. Pasowe owszem bo by³o wyrobione ale zamachowe jest na sto¿ku i nie mia³em tego problemu.
Goofy - 2009-03-25, 12:23

Podepnê pod temat:
Je¶li dokrêcam ko³o zamachowe i ma ono bicie ( wieniec odchyla siê od karteru i zbli¿a na ok 2mm)to co jest nie tak? Ja co¶ zepsu³em, czy poprostu ¼le dokrêcam? ;) Dodam ¿e próbowa³em na dwóch ró¿nych silnikach i z dwoma ró¿nymi ko³ami we wszystkich konfiguracjach i za ka¿dym razem to samo...

MARIAN B. - 2009-03-25, 12:34

Po pierwsze zobacz czy samo ko³o jaest proste (czy ma wszêdzie równy promieñ i czy ono nie "bije"). Je¿eli ko³o jest OK, to wieniec jest skopany lub masz zbyt du¿y klin na czopie wa³u i on nie pozwala aby ko³o wesz³o w osi do koñca. Jedno jest jednak pewne tak go za³o¿yæ nie mo¿esz.
Goofy - 2009-03-25, 12:40

ok, posprawdzam:) Tylko ¿e ko³o nie bije po promieniu tylko wzd³u¿ osi wa³u, ko³a s± dwa, ka¿de z innym wieñcem ( oba odwrócone o 180), na jednym silniku jest wpust czó³enkowy nowy, o wymiarach takich jak w katalogu, a w drugim jest bolec... objawy te same... jedyne co maj± wspólne to obudowa zimeringu i sam zimering ;)
MARIAN B. - 2009-03-25, 13:35

A spróbój zak³adaæ te ko³a bez ko³ka i klina. Dokrêæ bardzo lekko i obracaj je nie ruszaj±c wa³u. Zmierz wtedy czy bij±.Je¿eli tak to ko³a s± z³e.Uszczelniacz chyba nie mo¿e byæ przyczyn±.Po¼niej za³ó¿ ko³o z ko³kiem i dokrêæ mocno.Ustaw tak, ¿eby w danym miejscu bu³o najwiêksze odchylenie od obudowy, sprawd¼ w którym miejscu jest np. pierwszy t³ok. Je¿eli podczas obracania wa³u to najwiêksze odchylenie bêdzie zawsze w tym samym po³o¿eniu t³oka, to przypadek chyba 1 na tysi±c ale masz krzywy wa³. Tak my¶lê.
magik - 2009-03-25, 14:29

marian ty takie rady dajesz??? a pytasz siê jak ko³o dokrêciæ. Widzê ¿e powstaja tu jakie¶ chore doktoraty. Nie lepiej w¿i±¶æ sobie raz dziennie do kibla skurskiego ?
Goofy zobacz czy wieñce s± porz±dnie za³o¿one i nie ma brudu który móg³ spowodowaæ odchylenie przy nak³adaniu na zamach. Jak wieniec jest podjedzony od rozrusznika to mo¿e byæ te¿ z³udzenie optyczne . Znajd¿ jaki¶ dobry punkt pomiaru b±d¼ zdejmij wieniec. Poza tym jak chcesz mierzyæ dok³adnie ko³o to musisz je przykrêciæ na fest a nie na lu¼nym

MARIAN B. - 2009-03-25, 16:54

magik,
Dlaczego tak piszê ? Mam ponad 50 lat. Zawsze interesowa³em siê naprawami samochodów. Sam wykona³em generalne naprawy kilku samochodów (Fiaty 126, VW Garbus, Skody, Trabanty).Wszystkie zawsze siê udawa³y.
Je¶li dajê rady, to tylko poparte do¶wiadczeniem w³asnym (sam tak kiedy¶ to robi³em), je¶li zadaje pytania to znaczy, ¿e nigdy tego nie robi³em, chcê skorzystaæ z Waszych do¶wiwdczeñ i nie chcê czego¶ zepsuæ. Tak wiêc nie dziw siê niczemu. Ja z Twoich rad (s± bardzo konkretne i m±dre )zawsze chêtnie korzystam i dziêkujê Ci za nie.
Ale mo¿e masz racjê, ¿e zbyt czêsto siê wtr±cam na Forum.
Pozdrawiam

magik - 2009-03-25, 16:57

No i po jednym po¶cie postarzy³es siê o 35 lat. ha ha ha
jasiujasiu1 - 2011-03-14, 00:16

Serwus!

ja w kwestii tego przyrz±du, co by³o napisane...

Zasadniczo do monta¿u i demonta¿u ko³a zamachowego s³u¿y "przyrz±d ustalaj±cy 4160 000 0/2-W26" ...naturalnie do dostania w ka¿dym kiosku :)

Przy odrobinie motywacji da siê go wykonaæ samemu - metalowa sztabka z dwoma otworami i dwa ko³ki/¶ruby


czy kto¶ go widzia³ / mia³ w rêce? czy to dzia³a?

zapragn±³em wykonaæ sobie taki. poczyni³em szybkie obliczenia i wysz³o mi, ¿e nie da siê go wykonaæ ze standardowych materia³ów.

sprawd¼cie proszê moje obliczenia:

1- moment jaki potrzebujemy to 150 Nm
2- za³ó¿my d³ugo¶æ przyrz±du 550 mm
3- odleg³o¶æ pomiêdzy ¶rubami 150 mm
4- wiêc model przyrz±du to belka podparta na dwóch podporach i wystaj±ce ramie w jedn± stronê
5- do koñca belki przyk³adamy ok 300 N (300 N x 0,5 m = 150 Nm)
6- na podporach otrzymujemy reakcje o modu³ach 950 N i 1250 N
7- sprzêg³o trzymaj± ¶ruby M6 (dr=4,68)
8- wska¼nik Wx rdzenia ¶ruby ok 10 mm3
9- powierzchnia osadzenia docisku jest cofniêta o 10 mm
10- bierzemy wiêksz± z reakcji 1250 N
11- moment gn±cy dla rdzenia ¶ruby w punkcie na powierzchni osadzenia docisku (obliczony optymistycznie - najmniejsze ramie)10 mm x 1250 N = 12500 Nmm
12- naprê¿enia rozci±gaj±ce w rdzeniu ¶ruby od zginania 12500 Nmm / 10 mm3 = 1250 N/mm2

Czyli ¶ruby M6 musia³y by byæ twardsze ni¿ 12.9


Czy blokowanie wa³u przez ko³o pasowe jest bezpieczne?

pozdr

JaJer - 2011-03-14, 05:11

Panowie in¿ynierowie ... !
Nie blokujmy wa³u po przeciwnej stronie podczas dokrêcania ko³a zamachowego!
W³a¶nie trzeba zablokowaæ ko³o zamachowe i to na jego obwodzie, czyli tam gdzie mamy wieniec. (ko³o na klinie wsuwa siê na sto¿ek, zaciska siê i siê trzyma - to wszystko)
Przyrz±d do blokowania to nic innego jak fragment zêbatki zamocowany do karteru, i zazêbiony o wieniec ko³a zamachowego.
Otwory w kole pasowym nie s³u¿± do blokowania wa³u podczas dokrêcania ko³a zamachowego.
Wystarczy trochê pomy¶leæ by zablokowaæ ko³o zamachowe.
Temat widzê stary, ale nadal aktualny.
Pozdrawiam.

JaJer - 2011-03-14, 05:51

Dodam tyko, ¿e przyrz±d jaki chcecie zbudowaæ mo¿e jedynie s³u¿yæ do skrêcenia wa³u.
Krzysiek Sawicki - 2011-03-14, 13:25

witam.
co prawda nie dokrêca³em jeszcze ko³a ale pamiêtam rozk³adanie. d³uga ³y¿ka do zak³adania opon plus dwie ¶rubki m6 8.8 i posz³o :) co prawda bardzo ciê¿ko. Na ¶rubki dokrêci³em kilka nakrêtek ¿eby siê nie wygina³y. Skoro ten sposób siê sprawdzi³ to zastosuje go równie¿ przy skrêcaniu.
Tyle moje do¶wiadczenia.

jasiujasiu1 - 2011-03-14, 13:51

Czy kto¶ zna parametry wieñca zêbatego (ko³a zêbatego)? Mo¿e kto¶ zna ju¿ gotowe wymiary zêbatki?
magik - 2011-03-14, 19:27

W której¶ z ksi±¿ek s± rozrysowane przyrz±dy specjalne, do blokady ko³a zamachowego jest po prostu kawa³ek p³askownika przykrêcany na dwa otwory od ¶rubek mocowania docisku sprzêg³a. Istnieje nawet katalog przyrz±dów specjalnych, warto zapytaæ Xiendza :) ja nie mam. Przyrz±d zastêpujê kawa³kiem nogi od metalowego rega³u magazynowego. Dziur tyle ¿e nie trzeba wierciæ. Warunkiem jest zamocowanie silnika w stojaku monta¿owym, ten te¿ mam wykonany domowym sposobem, byæ mo¿e d³ugo¶æ ramienia p³askownika ma wp³ywa na si³ê dokrêcenia dynamometrykiem ale in¿ynierem nie jestem. Je¶li kto¶ mi³y to mo¿e mi policzy albo chocia¿ wyt³umaczy ? :)
Bartek Dobrzyñski - 2011-03-15, 08:48

Istnieje nawet katalog przyrz±dów specjalnych
Nie trzeba pytaæ, jest nawet na stronie CT:
http://cartoontrabant.pl/...bant_naspec.pdf

jasiujasiu1 - 2011-03-15, 11:52

no to jest jak ze smokiem wawelskim - ka¿dy s³ysza³ a nikt nie widzia³.

wymiary kto¶ zna?

MARIAN B. - 2011-03-16, 19:32

Podczepi³e¶ siê do mojego starego postu z problemem odkrêcanie/przykrêcanie ko³a zamachowego do wa³u 601. Tak jak pisze Jajer. Nie rób tego blokuj±c ko³o pasowe. Nie têdy droga. Faktycznie trzeba zablokowaæ ko³o zamachowe i dokrêciæ nakrêtkê na nim. Naj³atwiej zrobic to na jak najwiêkszej ¶rednicy ko³a zêbatego (potrzebna najmniejsza si³a). Ja nie jestem a¿ tak bieg³y jak Ty w tych wszystkich obliczeniach ale musia³em jako¶ to ko³o dobrze dokrêciæ wiêc zrobi³em sobie "przyrz±d".Mam go jeszcze do dzi¶ gdzie¶ w gara¿u. Otó¿ kupi³em k±townik 50 x 50 zimnogiêty (ten z grubymi ¶ciankami). Przeci±³em go na dwa kawa³ki po ok 80-90 cm. Wykorzysta³em istnij±ce otwory w karterach (wok³o ko³a zêbatego), przy³o¿y³em k±towniki po kolei do ko³a ( a w³a¶ciwie trochê na wieniec ¿ebaty) i...wywierci³em po dwa otwory w ka¿dym tak aby pokrywa³y siê z otworami w karterze.Odrysowa³em powierzchniê, któr± jeden bok k±townika pokrywa³ wieniec zêbaty, odrysowa³em ¿eby. Zdemontowa³em wszystko i szlifierk± k±tow± naci±³em zêby po ³uku. Oczywi¶cie ten wieniec zazêbia³ siê z wieñcem ko³a w Trabim.(robi³em to rêcznie i zazêbienie oceniam na ok.70 % dok³adno¶ci). Ka¿dy mój z±b by³ inny ale pasowa³ do wieñca i blokowa³ go. Chc±c mieæ pewno¶æ, ¿e to wytrzyma zrobi³em drugi taki sam przykrêcany do innych otworów w karterze. Ten "przyrz±d" idealnie blokuje wieniec a d³ugie ramiona stanowi± blokadê o pod³ogê w chwili odkrêcania lub dokrêcania.
Teraz pewnie Wszyscy sikaj± ze ¶miechu co to ja zrobi³em. No mo¿e i ¶mieszne ale i skuteczne.
Pozdrawiam

JaJer - 2011-03-18, 12:27

MARIAN:
Zastosowany przez Ciebie sposób blokady ko³a zamachowego jest bardzo skuteczny, a na dodatek bezpieczny dla wa³u. My¶lê ¿e nikt nie powinien nawet u¶miechn±æ siê skrycie, a wyraziæ podziw dla skuteczno¶ci blokady.
Wiadomym jest ¿e ko³o zamachowe ¼le (s³abo) przykrêcone mo¿e narobiæ wiele szkód.
(luzuj±c siê niszczy klin i drze powierzchniê sto¿ka zarówno na wale jak i kole zamachowym),no i silnik zaczyna jako¶ dziwnie pracowaæ. Teraz do wymiany mam wa³ i ko³o.
Ja by³em bardziej oszczêdny bo blokowa³em odpowiednio przygotowanym p³askownikiem (z wyciêtymi zêbami) na dwie ¶ruby od rozrusznika. Proszê zwróciæ uwagê, ¿e jest to idealne miejsce do za³o¿enia blokady.
Fabryczny przyrz±d w³a¶nie tam siê montuje.
Wydaje mi siê ¿e obliczenia ju¿ dawno zosta³y dokonane wiêc teraz ju¿ nie ma czego obliczaæ, trzeba tylko przewidzieæ skutki b³êdnych "pomys³ów".
Oczywi¶cie gratulacje dla tych co blokuj± wa³ za ko³o pasowe.
Pozdrawiam.

MARIAN B. - 2011-03-18, 12:42

Jajer, muszê Ci przyznaæ, ¿e jeste¶ bardzo odwa¿ny decyduj±c siê na blokowanie ko³a zêbatego p³askownikiem przykrêconym prawie w jednym miejscu kartera. Ja tego siê ba³em. My¶la³em, ¿e mogê wyrwaæ kawa³ kartera razem z blokad±. W koñcu jest to do¶æ du¿a przek³adnia. Dla pewno¶ci (mo¿e tu przesadzi³em, ale..)skrêca³em jeszcze te dwa k±towniki razem boj±c siê w³a¶nie rozerwania karterów. No ale skoro Ty przerabia³e¶ to pro¶ciej to jeszcze jedno do¶wiadczenie wiêcej. Nastêpnym razem bêdzie mniej roboty. Oby w ogóle nie by³o potrzeba ¿adnej roboty tylko sama przyjemno¶æ z jazdy.
Pozdrawiam

jasiujasiu1 - 2011-03-21, 15:43

Witam,

ju¿ mam rozwi±zanie sprawdzone w praktyce.

[URL=http://img824.imageshack.us/i/dsc08686ey.jpg/][IMG=http://img824.imageshack.us/img824/9231/dsc08686ey.jpg][/IMG][/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]



Uploaded with ImageShack.us

jak kto¶ jest zainteresowany posiadaniem takiego przyrz±du, to dam adres do firmy lub pomogê za³atwiæ, wys³aæ itp.

cena dosyæ wysoka ok 70pln, ale mo¿e komu¶ potrzeba.

JaJer - 2011-03-21, 16:07

To jest dok³adnie to co opisa³em wcze¶niej.
Ja zrobi³em taki przyrz±d przy pomocy wiertarki i szlifierki k±towej. Koszt 1/2 godziny pracy. Dodam, ¿e wcale nie potrzeba takiej ilo¶ci zêbów wystarczy zdecydowanie mniej. Przytoczê wcze¶niej napisany tekst:
Ja by³em bardziej oszczêdny bo blokowa³em odpowiednio przygotowanym p³askownikiem (z wyciêtymi zêbami) na dwie ¶ruby od rozrusznika. Proszê zwróciæ uwagê, ¿e jest to idealne miejsce do za³o¿enia blokady.
Fabryczny przyrz±d w³a¶nie tam siê montuje.

Podziêkowania za zamieszczenie fotki, teraz wszyscy mog± zobaczyæ jak takie cudo powinno wygl±daæ.
Pozdrawiam.

MARIAN B. - 2011-03-21, 21:15

No i mój jest podobny. Te¿ ma 10 zazêbieñ i nie jest z p³askownika tylko k±townika. W zwi±zku z tym, ¿e k±townik by³ cieñszy miêdzy karter a "przyrz±d" musia³em wk³adaæ nakrêtki od ¶rub M12 jako podk³adki. Dziêki temu, ¿e zastosowa³em k±townik o d³ugo¶ci ok. 1 metra to s³u¿y³ mi on zarazem jako d¼wignia, któr± zapiera³em podczas odkrêcania i przykrêcania o pod³ogê i stawa³em na ni± nogami.Nie potrzebawa³em drugiej osoby, która musia³a by trzymaæ mi silnik podczas odkrêcania.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group