CartoonTrabant v1.0
cartoon trabant polska 1.0

Technicznie - [601] regulacja zap³onu - ga¼nik 2-9E (z dodatkow± dysz± - p

jasiujasiu1 - 2011-03-27, 15:57

Serwus!

jak poprawnie regulowaæ zap³on dla silnika z ga¼nikiem 2-9E - z dodatkow± dysz± powietrza?

Skurski pisze, ¿e dla cyl.1 wyprzedzenie powinno wynosiæ 3,6...4,4mm a cyl.2 2,6...3,6mm. Dlaczego?

Na co wp³ywa ta ró¿nica w wyprzedzeniu zap³onu?

Co tak na prawdê oznaczaj± znaki na kole pasowym i czy we wszystkich silnikach s± nabite? Skurski pisze, ¿e nie s±.

Jak przeprowadziæ regulacje przy pomocy lampy stroboskopowej lub kontrolki i znaków na kole przy takim ga¼niku?

Obecnie w jednym Trabie z takim "innym" ga¼nikiem ustawi³em zap³on przy pomocy lampy tak, ¿e znaki siê pokrywaj± (czyli równe wyprzedzenie dla obu cyl) i silnik chodzi równo, nie dzwoni, ma moc.

Dr±¿yæ dalej ten temat?

magik - 2011-03-27, 16:13

oo dobre pytanie, czekam na m±drzejszego od siebie. A tak apropos jaki zap³on elektronik czy m³oteczki ?
Ja zadam dodatkowe pytanie czy w przypadku ustawiania m³oteczkowego za pomoc± strobo warto jest odchyliæ ciê¿arki przyrz±dem czy tylko wkrêciæ go odpowiednio na obroty ?

jasiujasiu1 - 2011-03-27, 16:27

ja mam m³oteczki.

co od lampy, to ja, tak jak Skurski podaje, wkrêcam silnik na obroty.

co do rozchylania - zaobserwowa³em, ¿e ju¿ niewielkie zwiêkszenie obrotów ca³kowicie rozchyla ciê¿arki i pozostaj± one rozchylone nawet na ja³owym, jak silnik ma ustawione ze szybkie obroty ja³owe.

jasiujasiu1 - 2011-03-27, 16:38

dodam, ¿e sprê¿ynki wygl±daj± ok, a w palcach stosunkowo ciê¿ko rozchyliæ ciê¿arki. widaæ taka ju¿ charakterystyka tego regulatora?

Zna kto¶ warto¶ci wyprzedzenia dla ró¿nych prêdko¶ci? By³o by widaæ przy jakich obrotach s± ca³kowicie rozchylone.

JaJer - 2011-03-28, 02:31

Rozchyla siê ciê¿arki tylko przy statycznym ustawianiu zap³onu (Czujnik, ¿aróweczka, kijek, ¶rubokrêt, suwmiarka itp.), przy dynamicznym rozchylaj± siê same. Poza tym jak w czasie obrotów rozchyliæ ciê¿arki? Przyrz±d do rozchylania albo wybije zêby, urwie kilka palców, albo zrobi dziurê w nadkolu.
Co do wyprzedzenia zap³onu na poszczególnych cylindrach. - Lampa stroboskopowa powinna mieæ regulacjê konta wyprzedzenia zap³onu i odpowiednio powinna byæ ustawiona do pierwszego i drugiego cylindra (znaki na kole pasowym powinny prawid³owo pokazywaæ punkt zap³onu). Wa¿ne jest ustawienie wolnych obrotów podczas regulacji zap³onu. Silnik musi byæ rozgrzany, obroty równe, ssanie musi byæ wy³±czone.
Pozdrawiam.

PS
Jak lampa nie ma regulacji punktu wyprzedzenia zap³onu to te¿ nadaje siê do ustawienia, ale w takim przypadku trzeba zrobiæ skalê wyprzedzenia zap³onu i przymocowaæ j± do karteru. Punkty na kole pasowym pokarz± resztê.

JaJer - 2011-03-28, 05:19

*
Oczywi¶cie powinno byæ - regulacjê k±ta
za kare idê do konta ;)

magik - 2011-03-28, 08:31

Czy masz jajer na my¶li po prostu co¶ w rodzaju tarczy zegarowej z 360cioma punkcikami ? Mam oryginaln± lampe strobo aka elektric w³a¶nie do trabów i wartburgów ale bez ustawiania k±ta.
Czyli je¶li lampa ma regulacjê k±ta wyprzedzenia to po jego ustawieniu ustawiamy dalej normalnie tak aby znak siê pokrywa³ z po³ówk± ?

jasiujasiu1 - 2011-03-28, 08:51

tyle ¿e my znamy wyprzedzenie w milimetrach przed GMP, a lampa ma wyprzedzenie w stopniach OWK. Pewnie mo¿na przeliczyæ jedno na drugie, ale trzeba znaæ geometrie uk³adu korbowego.
magik - 2011-03-28, 09:12

kurka, dla mnie to ju¿ zaawansowana in¿ynieria...
JaJer - 2011-03-28, 10:51

Czy masz jajer na my¶li po prostu co¶ w rodzaju tarczy zegarowej z 360cioma punkcikami ?

-nie potrzeba a¿ ca³ej tarczy, wystarczy wycinek. Powiedzmy 1/4 (to te¿ zbyt wiele).
Wzory tarczy ju¿ dawno s± opracowane. Nie potrzeba ju¿ liczyæ.
Jak lampa ma regulacjê punktu wyprzedzenia zap³onu to po prostu opó¼nia b³ysk i ustawia siê na istniej±ce znaki.
Je¶li lampa nie ma regulacji to do dok³adnego ustawienia jest potrzebna wcze¶niej wspomniana tarcza, a w³a¶ciwie jej wycinek.
Tarczê ³atwo zrobiæ bez skomplikowanych obliczeñ.
Mocujemy do kartera blaszkê (powiedzmy aluminiow±), bierzemy suwmiarkê i ustawiamy t³ok w ¿±danej pozycji przed ZZ. Teraz robimy na kole pasowym i blaszce kreskê (tzn. dwie kreski jedna na tarczy, druga na kole, które musz± siê pokrywaæ).
Kolejnym punktem zaznaczonym na tarczy bêdzie ZZ i ju¿ mamy ilo¶æ stopni miêdzy punktem gdzie powinien nast±piæ zap³on, a górnym po³o¿eniem t³oka (ZZ)
Jak widaæ niektóre metody wcale nie wymagaj± skomplikowanych obliczeñ.
Za moich edukacyjnych czasów taka metoda nazywa³a siê "na ¿ywca". Czy liczy³, czy robi³ na ¿ywca zawsze wyniki pokrywa³y siê.
Pokrywa³y siê dla tego, ¿e wcze¶niej ju¿ kto¶ wyliczy³ i opublikowa³.
Jak liczy³ to najstarsi nie wiedz±, mo¿e te¿ na ¿ywca?
Pozdrawiam.

PS
je¶li jest skomplikowane, lub niezbyt jasne to co wy¿ej napisa³em, chêtnie wyja¶niê

jasiujasiu1 - 2011-03-28, 12:40

poczyni³em pewne szkice i znalaz³em drug± metodê:

Wychodzi mi, ¿e maj±c lampê z regulacj± k±ta, wystarczy nanie¶æ na kole pasowym 2 znaki odpowiadaj±ce ZZ-om (GMP) dla 1 i 2 cylindra i pokrywaj±ce siê z po³ówkami karteru.

Je¿eli d³ugo¶æ korbowodu rzeczywi¶cie wynosi 160mm (zaczerpniête z forum CTT), to dla pierwszego cylindra lampê nale¿y ustawiæ na warto¶æ ok. 24,5 stopni, a dla drugiego na warto¶æ ok. 21 stopni i obserwowaæ nowe znaki i po³ówkê karteru.

Metoda inna, bo nie trzeba dodatkowej skali, ale trzeba mieæ lampê z regulacj±.

Czyli metodê pomiaru ju¿ mamy obcykan±, ale nadal pozostaje pytanie: po co?



Uploaded with ImageShack.us

jasiujasiu1 - 2011-03-28, 12:46

nie zadzia³a³ obrazek...



Uploaded with ImageShack.us

i dla pewno¶ci...

http://img858.imageshack.us/i/beztytuudf.jpg/

magik - 2011-03-28, 12:57

no dobrze ale je¶li mam na kole pasowym znaki to mogê za³o¿yæ ¿e wskazuj± one wyprzedzenie ustawione i zaznaczone ju¿ w fabryce tak ? Czyli wtedy nie potrzebujê tego liczyæ tak ? po rozchyleniu ciê¿arków znak ma siê pokrywaæ z po³ówk± ?
jasiujasiu1 - 2011-03-28, 13:06

tak...ja w³a¶nie tak jak napisa³e¶ rozumiem ustawianie zap³onu na kontrolkê i znaki (i lampê w zasadzie te¿) dla silnika gdzie oba cylindry maj± jednakowe wyprzedzenie - jak przypuszczam 4 mm przed GMP
JaJer - 2011-03-28, 14:32

Witam ponownie.
Proponujê jednak wykonaæ tarczê.
Maj±c tarczê (wycinek), odczyty bêd± dok³adniejsze. Wszyscy wiemy jaka jest odleg³o¶æ ko³a pasowego od karterów i zale¿y pod jakim k±tem patrzymy to ró¿ny jest wynik.

jasiujasiu1:
czy jeste¶ pewien, ¿e korbowód od osi czopu wa³u do osi sworznia korbowodu ma 160mm.? (¶rednica osadzenia czopu korbowodu)
Jak± masz pewno¶æ do pozosta³ych wymiarów?
Nie mam w tej chwili ani wa³u, ani korbowodu by zdj±æ wymiary, ale przy okazji to zrobiê.
Poza tym trzeba u³atwiaæ sobie ¿ycie i raz wykonana tarcza ze skal± bêdzie d³ugo s³u¿yæ, a metoda ustalenia punktów zap³onu bêdzie prawie stuprocentowa.


Czemu jest w³a¶nie taka ró¿nica miêdzy punktami zap³onu poszczególnych cylindrów to chyba nawet konstruktor silnika nie wie. Mo¿e wynika to z tolerancji wykonania, mo¿e by³ jaki¶ kruczek w czasie obróbki/sk³adaniu wa³u, a mo¿e jeszcze co¶ innego.

Ró¿nica jest tak niewielka, ¿e przy paliwie z tamtej epoki, moim zdaniem nie mia³o ¿adnego znaczenia, ale m±drze brzmia³o i podnosi³o presti¿ techniki DDR.
(zawsze mogê myliæ siê)
Pozdrawiam.

JaJer - 2011-03-28, 14:40

¿e korbowód od osi czopu wa³u

* powinno byæ: osi czopu stopy korbowodu
Przepraszam, poproszê o edycje w³asnych postów.

jasiujasiu1 - 2011-03-28, 16:04

d³ugo¶ci korbowodu nie jestem pewien (odleg³o¶ci pomiêdzy osiami ³o¿ysk korbowodu)- fakt, bak ¼ród³a, jedynie kto¶ z forum CTT kiedy¶ mierzy³.

skok t³oka wg Skurskiego to 73mm, a ¿e promieñ wykorbienia wa³u to po³owa skoku - z logiki i szko³y...

wyprzedzenie ze Skurskeigo - warto¶ci ¶rednie...

dodatkowe uproszczenie - o¶ cylindra przecina siê z osi± wa³u - uk³ad zbie¿noosiowy

w wyniku otrzymujemy k±ty zmierzone w AutoCad-zie na podstawie geometrii, ale podane w dziwnym zapisie dziesiêtnym, a nie minutowym (1/60), ale to szczegó³...

Celowo¶æ zmiany wyprzedzenia zap³onu w przypadku stosowania ga¼nika 2-9E nadal jest zagadk±...

jasiujasiu1 - 2011-03-28, 16:07

dodatkowe uproszczenie - o¶ cylindra przecina siê z osi± wa³u - uk³ad zbie¿noosiowy

* uproszczenie lub prawda - nie wiem na pewno

JaJer - 2011-03-28, 16:27

Celowo¶æ zmiany wyprzedzenia zap³onu w przypadku stosowania ga¼nika 2-9E nadal jest zagadk±...

zagadka, zagadk±, a ja siê powtórzê:
Ró¿nica jest tak niewielka, ¿e przy paliwie z tamtej epoki, moim zdaniem nie mia³o ¿adnego znaczenia, ale m±drze brzmia³o i podnosi³o presti¿ techniki DDR.
(zawsze mogê myliæ siê)

JaJer - 2011-03-28, 16:35

Na potwierdzenie wcze¶niej napisanego tekstu, zacytujê tekst "jasiujasiu1":
- "Obecnie w jednym Trabie z takim "innym" ga¼nikiem ustawi³em zap³on przy pomocy lampy tak, ¿e znaki siê pokrywaj± (czyli równe wyprzedzenie dla obu cyl) i silnik chodzi równo, nie dzwoni, ma moc."
Technika DDR :) - ma byæ inaczej ustawione, a chodzi równo.
Teraz to jest zagadka!

JaJer - 2011-03-28, 19:59

sorki za szarpane wypowiedzi, ale jeszcze jedno mi siê przypomnia³o:
- jako¶ dziwnie u Skurskiego pokrywaj± siê w obu cylindrach takie liczby: [3,6] (3,6mm przed GMP)
(zakodowane by wróg narodu nie rozszyfrowa³)
Precyzja wykonania silnika nie wskazuje by 0,4mm mia³o jakikolwiek wp³yw na jego pracê.
mo¿e to jest w³a¶ciwy punkt zap³onu dla w³a¶nie tego ga¼nika?
Mo¿e przy okazji wprowadzenia nowego ga¼nika wprowadzono tak± bzdurê.
To co¶ jak z p³ytk± CD podwieszon± pod lusterko.
(radary nie wykrywa³y nadmiernej prêdko¶ci, ale to ju¿ inne czasy)
Pozdrawiam.

magik - 2011-03-28, 20:32

kiedy¶ szuka³em na czeskich stronach danych odno¶nie typów ga¼ników g³ównie chodzi³o mi o rozmiary dysz. Znalaz³em u nich tabelê z dotycz±ca rodzjów ale do ka¿dego ga¼nika by³y tez punkty wyprzedzenia zap³onu i rzeczywi¶cie oni te¿ podaj± to o czym pisze jasiujasiu1. Oni maja te same dane. Powiem ¿e i ja siê zastanawia³em d³ugo nad tym ale jako¶ przygas³ mi temat. Dobrze ¿e poruszony, Je¼dzi³em i ja na takim ga¼niku z tym ¿e to chyba hb4-1 ? i to dla niego te ustawienia niby
jasiujasiu1 - 2011-03-28, 21:47

w Skurskim z 1988 zdjêcie podpisane jest: "Ga¼nik 28 HB 2-9E z dodatkow± dysz± powietrzn±" i dodatkowa dysza jest i zapisy o zap³onie te¿...

a na niemieckiej stronie jest przedruk ksi±¿ki "Wie helfe ich mich selbst - trabant 601" z 1990 i podpis pod charakterystycznym ga¼nikiem "Vergaser 28 HB 4-1 mit Luftsteuerventil" i o zap³onie te¿...

... i siê narobi³o

jasiujasiu1 - 2011-03-28, 21:57

* "Wie helfe ich mir selbst..."
Galant - YuLaS - 2011-03-29, 11:17

a mo¿e ma to zwi±zek z ró¿n± odleg³o¶ci± komory dekompresyjnej od okienka wydechowego? ten ga¼nik w po¶rednim po³o¿eniu przepustnicy zuba¿a mieszankê przez dodatkowy kana³ - ¿adnej innej ró¿nicy w konstrukcji cylindrów nie widzê (oprócz odleg³o¶ci od kó³ zamachowego i pasowego :p )
jasiujasiu1 - 2011-03-29, 12:48

Rozumiem twoj± wypowied¼ tak, ¿e jak jest ubo¿sza mieszanka (dla obu cylindrów), to d³u¿szy kana³ wydechowy dla cylindra nr. 2 (niesymetryczny kolektor) zaczyna byæ znacz±cy. Dobrze?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group