CartoonTrabant v1.0
cartoon trabant polska 1.0

Technicznie - [(S)] Wahacz czyli

Maximus - 2004-04-28, 08:57

Wstêp:
Pojecha³em na coroczny przegl±d swoim ledwo je¿d¼±cym bolidem gdzie Pan diagnosta sprawdza punkt po punkcie, a¿ dochodzi do punktu w którym nale¿y sprawdziæ auto od do³u. Podnosi Traba do góry i ...
tutaj w³a¶nie rozpoczyna siê ci±g dalszy mojej przygody z wahaczem, któr± wiêkszo¶æ z was dobrze pamiêta (jak nie to u¿yj opcji szukaj).
Lewy wahacz. Urwane ¶rodkowe ucho tak ¿e wahacz trzyma³ mi siê tylko na rurze wydechowej, akurat tamtêdy przebiega.
Masakra!!!
Dzieñ wcze¶niej przyjecha³em do domu z Warszawy 400km.
Wiem ¿e po ¶wiêtach trzeba bêdzie wracaæ do Warszawy ale jak bez trabanta wróciæ??? spawaæ sie raczej nie da trzeba za³atwiæ wahacz. Pojecha³em na szrot a tam ok 10 prawych i 1 lewy - z³amany!!!
Katastrofa!!!
Happy end czyli szczê¶liwy koniec:
Totalnie przez przypadek spyta³em pewnego znajomego czy nie wie gdzie, kto¶ móg³by mieæ wahach za nie wielkie pieni±dze? po czym wskaza³ mi pewnego kolesia - MASAKRA!!!
4 gara¿e NOWYCH CZʦCI DO TRABANTA
Kupi³bym wszystko ale wzio³em tylko 2 wahacze, nie jest tani ale wszystko NOWE!!!
Wahacze prosto z NRD z ³o¿yskami, o¶kami, bêbnami, szczêkami, linkami i zapachem Zwiekau
TYLKO ZAK£ADAÆ i chyba wiecie co zrobi³em??? - rozebra³em!!!


Ale nie jest tak tragicznie...

Robert LIMES Chodnicki - 2004-04-28, 09:12

czy namiar na go¶cia to tajemnica spowiedzi??? ;)
bo moze s± tam rzeczy których poszukuja bezskutecznie inni...

a swoja drog± ja tyz jestem troche co po wymianie w³a¶nie lewego bo drugi raz wyrwa³o sie spawany juz wcze¶niej dolny punkt mocowania szczêk hamulcowych...
na szczêcie w starych bêbnach by³o DUUUZO WOLNEGO MIEJSCA :D i szczeki mia³y jak sie pouk³adac w wersji FreeStyle :D

jasQ - 2004-04-28, 10:20

Tez to przerzylem juz kiedys wiec znam ten obiaw ( mowie o wyrwaniu dolnego mocowania szczek). Jakis rok temu wymiana wahacza. I taki namiar by sie przydal gosciu szybko oproznil by te garaze chyba ze ma ceny z kosmosu. Powiem szczerze jak mial bym wymieniac to wolal by,m zaplaci i nowy wstawic niz szukac po szrotach czegos co sie jeszcze nadaje do uzytku wtornego.
Pozdrawiam jasQ

miedelnica - 2004-04-28, 13:57

ej, Bodzio, a czasem to nie Ty mnie uczy³e¶, jak siê blach± 2mm obspawuje ucha wahaczy...? czy¿by¶ mnie uczy³, a sam w koñcu nie zrobi³? Oj Bodzio, Bodzio...
Hajs - 2008-04-22, 16:06

Witam. Odkopuje temat.

Jest taka sprawa. W³asnie mam zdjete oba wahacze, wyczyszczone z rdzy i mam zamiar je przemalowaæ. Podobno wahacze trabanta lubia sie urywaæ ;)
Powiedzcie mi, ktore miejsce jest newralgiczne? Czy najcze¶ciej urywa sie ucho przy pod³odze, (poprzeczne) czy to przy b³otniku (ciagnione) ??
Chce obspawac porzadnie tak, by by³o pewne, a teraz mam okazje.
Czekam na podpowiedzi.

Eagle - 2008-04-22, 20:15

By³y jeszcze inne tematy o wahaczach na forum i tam wszystko jest. U mnie s± przewiercone na wylot te mocowania przy b³otniku i chyba to siê czê¶ciej urywa.
Sikor - 2008-04-22, 23:12

Sam wachacz raczej siê nie urywa. Zrywa ¶ruby które s± wkrêcone w pod³ogê.
kuba_krakow - 2008-04-22, 23:34

wahacz sam te¿ siê urywa jak jest podgnity. Mi w zweitakcie polecia³y 2 - najpierw prawy potem lewy
wnuq - 2008-04-25, 23:43

chyba czê¶ciej w poprzecznej niz wleczonej...obspawac mozna...
rafcio1 - 2008-04-26, 20:11

[URL=http://www.fotosik.p...jpg[/IMG][/URL]
rafcio1 - 2008-04-26, 20:14

Co z tym zrobiæ? trzeba szukaæ wachacza czy mo¿na gdzie¶ dostac czê¶ci potrzebne do naprawy? i jak to nazwaæ?
rafcio1 - 2008-04-26, 20:19

darmowy hosting obrazków
jejku sory za te go linka

Qbs - 2008-04-27, 01:46

calkiem nowe przewody hamulcowe widze.. :]
rafcio1 - 2008-04-27, 02:34

Jeszcze dzia³aj± dobrze, ale fakt ¿e ju¿ by sie przyda³o powymieniaæ to i owo.
Hajs - 2008-04-27, 10:13

wyglada to na zerwanie sruby mocujacej. Wykreæ rozwiertakiem stara ¶rube i kup nowa o twardo¶ci 10.9 .Co do romiaru to Ci nie podam, bo juz nie pamietam.
Zbyszek 601 - 2008-04-27, 16:01

Jak przestan± dzia³aæ to mo¿esz nie zd±¿yæ ju¿ o tym na forum napisaæ...
WeT(macq) - 2008-04-27, 18:47

Ja wlasnie probuje jakos wykrecic kikut sruby, ktory sie ukrecil tak, ze nie wystaje. Mocowanie przy progu, wiec od gory tego nie wykrece (chyba ze zrobie dziure i wtedy sie dobiore. Tak czy siak pewnie rozwierce i nagwintuje..
Piotrek "Cameleo - 2008-04-28, 15:09

wystarczy d³uga mocna ¶ruba "12", kwadracik z balchy i dwie nakrêtki. ¦rubê przedziewamy od do³u do kabiny i dalej przez blaszkê i skrêcamy i kontrujemy. That`s all folks! (albo jako¶ tak) :)
maxxx601 - 2008-04-28, 18:49

kombi ma tam mocowanie kanapy :(
zajac - 2008-04-28, 21:32

mocowanie odcinasz, pozniej skrecasz wszystko, a na koncu dospawujesz mocowanie... Ja zrobilem to tak :P
Przemek - 2010-12-20, 22:39

Koledzy, ¿e Trabant to dziwne auto to wiedzia³em, ale z czym¶ takim to siê w ¿yciu nie spotka³em.
Kolega dzwoni mi, ¿e ma problem ze swoim szrotem, co¶ mu opony na tyle dziwnie ¶cina. Podjecha³, obejrza³em sobie auto ze spodu czy siê co¶ nie ³amie czy urywa, w koñcu zaczêli¶my go mierzyæ tradycyjn± metod± do krzy¿a na sznurek ;-) Wszystko ok, no to sprawd¼my ju¿ na koniec po wymiarach kontrolnych mocowania wahaczy - równie¿ ok. Zrezygnowany zmierzy³em jeszcze odleg³o¶æ felg do osi symetrii i bingo:
-> www
Jak widaæ ko³a w kierunku do przodu schodz± siê ku sobie po obu stronach o równe 5mm.
Mocowania siê fabryczne, w dobrym stanie. Wahacze proste, nieruszane. Ko³a te¿ w porz±dku.
Wszystkie wymiary s± w prawid³owe (warto¶ci zmierzone porównane z tymi z serwisówki), a tu taki zonk. O co tu chodzi?
Pozddr

XXL24H - 2010-12-20, 23:00

A poduszki mocowañ kiedy by³y wymieniane i czy s± ca³e ¶ruby w sensie czy nie s± pogiête bo to te¿ jest mo¿liwe?
Przemek - 2010-12-20, 23:09

Poduszki i ¶ruby (12.9) maj± mo¿e ze dwa miesi±ce. Gdyby ¶ruby by³y krzywe to wymiary raczej by nie pasowa³y.
Pozddr

XXL24H - 2010-12-21, 01:18

Zale¿y jak mierzone! ;) No je¶li jeste¶cie absolutnie pewni co do mocowañ i poduszek (nie tylko poduszek ale i talerzyków dociskaj±cych poduszki od spodu) do zostaj± tylko zgni³e (pokrzywione)wahacze albo za niskie sprê¿yny ale przy tej drugiej opcji nie powinno byæ a¿ takiej du¿ej ró¿nicy. A przed wymian± poduszek by³o ok? Nie dar³ opon?
magik - 2010-12-21, 08:16

czasami pêka przy samym uchu wahacza i dos³ownie ramiê wysuwa siê z tego gdzie siedzi guma. Najbardziej cierpi± od zewnêtrznych strom. Badajcie do skutku, lepiej nie je¼dziæ z tym
magik - 2010-12-21, 09:46

Ja bym jeszcze odkrêci³ dzwonki mocuj±ce i porówna³ wymiary. Na bank zenêtrzne s± ju¿ zjedzone po obwodzie. to wystarczy ¿eby wahacze siê trochê przesunê³y
Przemek - 2010-12-21, 17:41

Auto jest na resorze. Wysoko¶æ zawieszenia chyba nie powinna mieæ tu nic do rzeczy, bo przy za niskim ko³o by sz³o w negatyw, a wysokim w pozytyw. Wahacze s± w dobrym stanie, nie pogni³e i nie pokrzywione. Co by³o przed wymian± to nie wiem, bo samochód ma pó³ roku, przy zakupie mia³ ³yse wszystkie ko³a i nikomu do g³owy nie przysz³o mierzyæ czy fura za 100z³ jest prosta.
W ka¿dym razie zrzucili¶my ty³, pomierzy³em wahacze z zapasowymi i s± identyczne. Kielichy w budzie trzymaj± siê nie¼le, dzwonki te¿ trzyma³y wymiar.
Widzê teraz dwie opcje: kasacja albo przespawanie zewnêtrznych mocowañ 'wahaczy'.
Pozddr

magik - 2010-12-21, 17:54

a jak luzy na ³o¿yskach kó³?, mo¿e osadzenia ³o¿ysk wyrobione od ich np zatarcia. Co najmniej dziwne. Mo¿e spróbujcie inne wahacze za³o¿yæ i pomierzyæ jeszcze raz.
Wiem ¿e to trochê roboty ale jak nic innego nie wskazuje na usterkê to ja bym w wahaczach szuka³ przyczyny. Poduszki siedzia³y równo w gniazdach ? Na zlocie w czechach np by³ taki jeden co mia³ poduchy do góry nogami i by³ prawie pewien ¿e tak ma byæ :) 2,5 mm na jedno ko³o to taka ró¿nica niezauwa¿alna porównuj±c z innymi wahaczami, tak¿e kombinujcie na wszystkie mo¿liwe sposoby

JaJer - 2010-12-21, 20:50

W fabryce (DDR) ustawiano zbie¿no¶æ tylnego zawieszenia przy pomocy wielkiego m³otka!!!
Sprawd¼ dok³adnie jak wygl±daj± elementy wahacza te p³askie/przet³oczone, czyli "biegn±ce" wzd³u¿ auta.
W razie czego wyprostuj, albo jeszcze bardziej podegnij. Tutaj dodam, ¿e wymiana wahacza na "nowy" wi±¿e siê ze sprawdzeniem zbie¿no¶ci.
Pozdrawiam.

magik - 2010-12-21, 21:18

czyli bez m³ota nie robota :)
Dymatorek - 2010-12-22, 01:18

Nie rozumiem czemu nikt nie dopuszcza my¶li ¿e móg³ siê trafiæ geometryczny bubel w fabryce, sami dobrze wiemy ¿e trampki pod wzglêdem wykonania nie s± na tip-top (to co JaJer mia³ na my¶li). Ostatni temat po¶wiêcony gównianej geometrii tylnych wahaczy to "Tylne ko³o pochylone do zewn±trz T1.1" Co mo¿e ¶wiadczyæ o tego typu przypadkach.

Widzê teraz dwie opcje: kasacja albo przespawanie zewnêtrznych mocowañ 'wahaczy'.

Z³omowanie z tego powodu to ju¿ akt desperacji i zniechêcenia wobec kilku dni roboty (no chyba ¿e ten trampolot to kupa rudej nie do odratowania i brak sentymentu). Mo¿na nabyæ eleganckie otwornice do metalu, odwierciæ nimi kielichy a dalej innym sposobem rezaæ te brakuj±ce 5mm, to taki mój plan awaryjny jakby przysz³o mi siê z takim problemem spotkaæ. No chyba ¿e brak narzêdzi to ju¿ wtedy inne podej¶cie jest.

magik - 2010-12-22, 14:18

A jak kiedy¶ przyjdzie wymieniæ wahacze na inne to co rzezaæ w druga stronê ? Ja zawsze staram siê tak wykonywaæ naprawy ¿eby kolejny naprawiaj±cy mia³ ³atwiej i bez niespodzianek. Spieprzyc naj³atwiej. Mam nadziejê ¿e znajdziecie usterkê, a jak nie to tak jak pisa³ Jajer, chyba najpro¶ciej.
A jak poduszki na których siê opiera resor na wahaczach ? s± jeszcze w ogóle na miejscach?
A mo¿e kolega lata³ bokami po ¶niegu ? wystarczy krawê¿nik i poprzestawiane, wiem ¿e dwie strony pogi±æ jedna po drugiej to nie³atwe ale prawdopodobieñstwo jest

Przemek - 2010-12-22, 15:21

Poduchy pod resor s± ok. Anyway, znalaz³ siê winny, którego nikt by nie podejrzewa³ - resor. Po zdemontowaniu go i 'posadzeniu' auta na odbojach ko³a ustawione s± prawid³owo. Tymczasowo ¿eby mo¿na by³o je¼dziæ wywalone trzy górne pióra i ko³a trzymaj± wymiar. Jak mi kto¶ wyt³umaczy ten fenomen to jest go¶æ.
Pozddr

magik - 2010-12-22, 15:48

no dobra a jak resor w ogóle wygl±da³ i jego zuzycie ? Mo¿e wystarczy³oby go porz±dnie wyczy¶ciæ piórko po piórku i nasmarowaæ porz±dnie. No chyba ¿e koledze siê gleba podoba. A co z przodem ? te¿ odejmiecie ?
kuzyn353 - 2010-12-22, 17:27

No ale jak resor tylny mo¿e wp³ywaæ na zbie¿no¶æ tylnych kó³? Je¶li nie ma luzu na nadgryzionych rdz± kielichach i gumy s± dobre, to nie wyobra¿am sobie tego.
Prorok601 - 2010-12-22, 17:46

A czy przypadkiem zmiana k±ta nie jest wymuszona punktami mocowania wahacza?? Nie ma takiej si³y ¿eby przy du¿ym negatywie czy te¿ pozytywie ko³a trzyma³y ten k±t...
TrabiVR6 - 2010-12-22, 18:07

Przecie¿ to wahacze trójk±tne i w zaleznosci od wysoko¶ci zmienia siê k±t pochylenia ko³a i podejrzewam ¿e zbie¿no¶æ te¿
Prorok601 - 2010-12-22, 18:37

no wiêc w³a¶nie o to mi chodzi
Przemek - 2010-12-22, 20:40

Poruszyli¶cie aspekt, który ca³kowicie zignorowa³em, a to zdaje siê bêdzie sedno sprawy, bior±c pod uwagê, ¿e po³o¿enie auta na glebie pomog³o. Wychodzi na to, ¿e mo¿e istnieæ wiêksza ró¿nica w poziomach kielichów ni¿ wynika³oby to ze specyfikacji fabrycznej.
Pozddr

magik - 2010-12-23, 08:34

Jako¶ tego nie pojmujê. Przecie¿ resor pracuje w aucie, czyli co ? te wymiary sa ca³y czas zmienne ? Czy na pewnym poziome ugiêcia resoru zbie¿nosæ trzyma wymiar.
Wreszcie co¶ czego nie wiem .... :]

Prorok601 - 2010-12-23, 10:31

Czysto teoretyzuj±c...
Moim zdaniem zbie¿no¶æ jest prawid³owa tylko w momencie, w którym wahacze s± idealnie równoleg³e do pod³o¿a. Ka¿de nachylenie powoduje zmianê k±tów w oby p³aszczyznach.

Bartek Dobrzyñski - 2010-12-23, 11:23

Wiecie co... Jak patrzê na mojego to te¿ wydaje mi siê, ¿e ko³a schodz± siê w kierunku przodu auta. Nie mierzy³em, a odczucie mo¿e byæ subiektywne, bo przecie¿ auto siê zwê¿a ku ty³owi. Tak czy inaczej opon mi nie drze
Kosiek - 2010-12-23, 12:09

Magik, tak, wszystko siê zmienia w zale¿no¶ci od ugiêcia. Jak wspomnia³ TrabiVR6, to s± wahacze trójk±tne - 2 punkty mocowania, 2 promienie:) Nawet wymy¶lne wielowahaczowe zawieszenia nie daj± 100 procentowego trzymania geometrii i zbie¿no¶ci:)
Z technicznego punktu widzenia, lepiej jak s± zbie¿ne ni¿ rozbie¿ne:)

magik - 2010-12-23, 13:08

Bartek mia³em te same rozkminy z tymi ko³ami ale to raczej z³udzenie na które wp³ywa kszta³t duro raczej, tak to sobie t³umaczy³em, mierzyæ nie mierzy³em :)
XXL24H - 2010-12-23, 23:03

Je¶li chodzi o dobrze zrobione zawieszenia pneumatyczne (airride) w osobówkach czêsto gêsto jest wymagana przebudowa zawieszenia w szczególno¶ci na przedniej osi (wina dr±¿ków kierowniczych) aby trzyma³y zbie¿no¶æ na ró¿nych poziomach ustawienia wysoko¶ci i jako¶ to nikogo nie dziwi ¿e na poduszkach ustawia siê zbie¿no¶æ na wysoko¶ci któr± siê najczê¶ciej wybiega oczywi¶cie je¶li niema siê spasionego zawieszenia dedykowanego do samochodu na poduszkach pneumatycznych. Zawieszenie inne ale problem dok³adnie ten sam, inne zbie¿no¶ci na innych poziomach wysoko¶ci. Dlatego te¿ jak wam ustawiaj± zbie¿no¶æ to nigdy samochód nie ma oderwanych ku³ od platform obrotowych.
kuzyn353 - 2010-12-24, 08:40

kÓ³
Po drugie mowa o tylnym zawieszeniu.

magik - 2010-12-24, 09:38

a po nowym roku wklejaj zdjêcia swojego zawieszenia pneumatycznego :]
XXL24H - 2010-12-25, 01:39

Kuzyn problemy ze zbie¿no¶ci nie ma tylko w przypadku belki na czterech wahaczach albo na mo¶cie w przypadku airride lub modyfikacji wysoko¶ci. Co do fotek to muszê zaczekaæ na kompresor bo dosta³em z³om i musz± mi wymieniæ z³±czki bo nie ten rozmiar gwintów. Tak wszyscy powiedz± ¿e to bujda ale jak co¶ siê robi minimalnym nak³adem kasztó to to trwa i trwa!
kuzyn353 - 2010-12-25, 12:23

XXL, ja to wszystko wiem.
Koledze wy¿ej chodzi o tylne zawieszenie a Ty piszesz o dr±¿kach kierowniczych i ich pracy i wp³ywie na zbie¿no¶æ.

WeT(macq) - 2010-12-25, 19:24

Jako¶ tego nie pojmujê. Przecie¿ resor pracuje w aucie, czyli co ? te wymiary sa ca³y czas zmienne ? Resor nienasmarowany, zardzewia³y->inna charakterystyka->ko³a w zbyt du¿ym pozytywie->tnie opony po zewnêtrznych. Przerabia³em to :)
Z³odziej Czasu - 2011-02-04, 13:20

A ja mam takie pytanie do do¶wiadczonych konstruktorów mechaników. Tak jakby wyci±æ i wspawaæ zamiast tych poprzecznych ramion jedna d³u¿szy mocny k±townik lub rurê by po³±czyæ wahacze tworz±c belkê, a w ramionach tych id±cych w kierunku przodu auta zamiast uszu wstawiæ zawias przykrêcony do pod³ogi oczywi¶cie wzmocnionej odpowiednio by nie porwa³o blachy to czy mia³o by to sens i prawo bytu? Na którym¶ z tematów na temat wahaczy kto¶ zaproponowa³ instalacje tylnej zawiechy od Polo 6N.
Gromadzê fundusze ko³o 2 tys z³ da siê do tej ceny cokolwiek wykombinowaæ by te wahacze ju¿ tak po prostu sobie nie odpada³y? Ju¿ mi odpad³y 3 razy, a po prostu szkoda mi auta w które w³o¿y³em du¿o funduszy by gdzie¶ na zakrêcie w rowie wyl±dowa³.

Pozdrawiam

Kulka - 2011-02-04, 13:31

w Olsztynie jest Trabant z belk± od VW. Tylko ¿e i ona musia³a zostaæ zwê¿ona. Ma wspawane mocowania od VW w pod³odze.

Pogadaj z Ptakiem na ten temat (jest tu na forum), zna go¶cia i mo¿e da namiar na w³a¶ciciela tej hybrydy.

Z³odziej Czasu - 2011-02-04, 13:47

a to rozwi±zanie z przerabianiem wahaczy traba rozumiem odpada? :)
XXL24H - 2011-02-04, 14:27

Je¶li jako¶ bu to je¼dzi³o to nie przeszed³ by¶ ¿adnego przegl±du. Kulka dobrze gada, samo ostatnio widzia³em belkê tyln± od golfa mk 2 za 120 z³ z piastami i bêbnami i jej zwê¿enie i wspawanie odpowiednich mocowañ nie nastrêcza³o by z byt wiele k³opotu bo mocowania belki mo¿na daæ w punktach przednich mocowañ oryginalnych wahaczy a tam nie trzeba za wiele modernizowaæ i wzmacniaæ. Kwestia tylko ustawienia dobrzej zbie¿no¶ci i wy¶rodkowania belki, ale i tak jest ³atwiej ni¿ w przypadku cztero-wahaczowyh osi tylnych.
Z³odziej Czasu - 2011-02-04, 15:08

Zwê¿ona belka na ¶rodku by³a by wytrzyma³a na tyle? chyba nie jest to powa¿na ingerencja w sztywno¶æ tej konstrukcji. Ale sadze ze jak da siê to dobremu spawaczowi to powinno wytrzymaæ. Nie bêdzie trzeba przerabiaæ mocowañ górnych amortyzatora? Je¶li tak bêdzie jak piszecie to drogo nie wyjdzie i nawet w najbli¿szym czasie zleci³ bym komu¶ to pospawaæ. I je¶li siê uda to w zasadzie poleci³ bym to ka¿demu kto wozi z sob± kogo¶ wa¿nego lub trabant jest jego albo jedynym albo ulubionym pojazdem do poruszania siê na co dzieñ. Przy ostatnim pêkniêciu my¶la³em ze zginê. Urwa³a siê ¶ruba przy skrêcaniu na skrzy¿owaniu. Nie chcia³o mi siê czekaæ a¿ przejedzie z daleka dosyæ spory dostawczak. A ja zastawi³em jego Pas gdy siê urwa³. Ocali³o mnie to ¿e pobocze jest asfaltowe przygotowane do jazdy ci±gników bo dostawczak zatrzyma³ siê dopiero 10 metrów za mn±. Pozdawiam
Przemek - 2011-02-04, 15:20

Popatrz na belkê z CC/SC. Wygl±da na prost± do adaptacji.
Pozddr

Z³odziej Czasu - 2011-02-04, 15:39

Musia³ bym pomierzyæ wszystko odpowiednio, w tym akurat wygl±da to tak ¿e odpada³o by montowanie sprê¿yn i amortyzatora id±ce do góry nadkola. Przez co s±dzê ze trabant sta³by bardzo wysoko, a po przyciêciu sprê¿yn by³a by bardzo nie komfortowa jazda albo niebezpieczna jazda. http://www.emoto.com.pl/u...dium/photo1.jpg

Pozdrawiam.

Ptak - 2011-02-04, 16:38

Grzegorz, bo o nim mowa sam wszystko spawa³ w swoim Trabancie i póki co zrobi³ ponad 100tysiêcy i nic siê z³ego z t± belk± nie dzieje. Podziwiali w Bieszczadach Trabanciarze:) Jedyne co to jest trochê zbyt sztywna ale to ze wzglêdu na to ¿e gdy j± skraca³, przeci±³ na ¶rodku a jak wiadomo spawy zmieniaj± strukturê i elastyczno¶æ. Gdyby jednak z boku j± skracaæ, tam gdzie tak nie pracuje, by³oby ok, prawdopodobnie sztywno¶æ zmieni³aby siê minimalnie. Ko³a stoj± jak w "normalnym" samochodzie

postaram siê znale¼æ zdjêcia i podrzuciæ,
ca³y opis przeróbki nied³ugo znajdzie siê na trabiekipa.pl czyli olsztyñskiej ¶wie¿o powo³anej do ¿ycia stronce.
pozDDRawiam

Z³odziej Czasu - 2011-02-04, 17:26

Co do strony ¿yczê powodzenia :) sam czêsto jestem w stronach Olsztyna. Bardzo bym prosi³ o te zdjêcia :) mo¿esz mi wys³aæ na maila a ja je umieszczê na stronie. A Grzegorz od jakiego samochodu zapo¿yczy³ belkê? to ju¿ nawet strachu nie bêdzie przy kontrolowanym po¶lizgu ze cokolwiek siê stanie :)
kuzyn353 - 2011-02-04, 19:41

Ka¿dy ma swoj± koncepcjê na poprawê bezpieczeñstwa. I ka¿dy ma na pewno t± najw³a¶ciwsz± bo ja mam inn± ni¿ Wy ;)
Moja to wymiana kielichów (dzwonków) na nowe toczone + za³o¿enie nowych, odpowiednich ¶rub. To ma zapewniæ nieurywalne wahacze w moim Trabancie. Przy tym nic nie trzeba ci±æ w po³owie i spawaæ, przerabiaæ i kombinowaæ.

TrabiVR6 - 2011-02-04, 21:52

A ja mam jeszcze inna :P Ale podobn± co kuzyn zaproponowa³.Szkoda negatywu i podoba mi sie ukalda tego zawieszenia :D
Bogdan 611 - 2011-02-04, 22:23

A belka od polo 86C nie bêdzie krótsza.
Z³odziej Czasu - 2011-02-04, 22:49

Do kuzyn353, ja rozumiem ze ka¿dy mo¿e mieæ w³asne zdanie na ten temat :) ale niestety ja mo¿e niepotrzebnie siê obrazi³em wzajemnie z t± konstrukcj±. Poza tym zdrowych wahaczy jest co raz mniej, nawet w odnawianych przeze mnie wahaczach do stopnia uznanego za solidny, po jakim¶ czasie po kilku urwanych ¶rubach które musia³by odczuæ pêka³y w nich uszy. Na motirexie tylko regenerowany. Dlatego te¿ moja decyzja o tym zamontowaæ co¶ praktyczniejszego.

A wie kto¶ lub ma mo¿liwo¶æ zmierzenia ile wynosi w Trabie odleg³o¶æ od piasty do piasty?

Pozdrawiam

kuzyn353 - 2011-02-04, 22:50

TrabiVR6, my¶limy chyba dok³adnie o tym samym ;)
Przyk³adowy link

kuzyn353 - 2011-02-04, 22:52

"Z³odziej Czasu", w dziale modele masz dane techniczne trabantów:
Rozstaw kó³ tylnych 1255 mm

kuzyn353 - 2011-02-04, 22:55

A je¶li chcesz od piasty do piasty to uwzglêdniaj±c ET felgi dodaj do tego 2x36mm (ET orygina³u to chyba 36..?)
Z³odziej Czasu - 2011-02-04, 22:59

Dziêki :) no to muszê teraz pokombinowaæ z dostaniem w miarê zbli¿onej rozmiarem belki, i od razu do spawacza lecê ;) Co do przegl±dów, mog± mi siê przyczepiæ ze belka ciêta i spawana? albo ze nie oryginalne zawieszenie?
Z³odziej Czasu - 2011-02-04, 23:23

Polo 86c ma jednak najkrótsza z tych o których my¶lê.
Polo 86C Coupe 1246 mm
Polo 86C Coach 1332 mm
Polo 6N 1394 mm
Golf Mk I 1358 mm
Golf Mk II 1408 mm

Zobaczymy któr± uda mi siê dostaæ.

XXL24H - 2011-02-04, 23:38

O oryginalno¶æ to siê nie martw bo belka bêdzie ca³a oryginalna a zmiana jej szeroko¶ci nie jest zbyt niebezpieczna (pod warunkiem ¿e dobry spaw i diagnosta tego nie zobaczy a wystarczy trochê farby czarnej i dobry szlif). Ja gada³em z starszym diagnost± do¶æ powa¿nie traktuj±cym swoj± robotê o poduszkach powietrznych zamiast sprê¿yn i powiedzia³ ¿e puki nie ingeruje w wahacze to mnie pu¶ci na przegl±dzie! :D
Z³odziej Czasu - 2011-02-05, 11:41

Co do jeszcze Seicento. Wie kto¶ w ogóle czy ta belka nie zahacza³a by o nic z tym jej charakterystycznym resorowaniem? Bo trabant ma 1255mm a seicento 1260mm. Wysz³o by po 2,5mm na kolo szerzej. Wiec to akurat luz. Tylko czy wejdzie pytanie. No i felga by pasowa³a na 4x98.
Bartek Dobrzyñski - 2011-02-05, 12:56

Urywa³em wahacze ju¿ trzy razy. Od kiedy mam toczone kielichy, proste wahacze, nowe gumy i ¶ruby problem usta³. I ju¿ nie my¶lê o wynalazkach w stylu belek. Dlaczego? Nikt mi nie wmówi, ¿e spawana na ¶rodku belka bêdzie wytrzymalsza ni¿ dobrze utrzymane fabryczne zawieszenie.
Z³odziej Czasu - 2011-02-05, 13:56

Ja mam proste wahacze, nowe gumy i ¶ruby. Kielichy mam oryginalne, mierzone by³y i s± raczej proste, niezauwa¿onym odchy³ów od normy a i tak mi rwa³o siê na zakrêtach co jakie¶ 20tys km. Je¶li da³o by siê zamontowaæ od CC/SC to nie musia³a by byæ nawet ciêta i by³a by wytrzymalsza bo na zawiasach. Czyta³em o niej teraz trochê i nie znalaz³em tematu jakiego¶ by komukolwiek odpad³ w cc/sc. Zobaczymy. W poniedzia³ek jadê na szrot pomierzyæ to i owo.
wnuq - 2011-02-05, 21:14

jest jeden trabant na zawieszeniu od sc. Nawet w KJS je¼dzi³ z tym. dzia³a prawid³owo, choæ ko³o trochê inaczej siê chowa w nadkole
Z³odziej Czasu - 2011-02-05, 21:35

No i to by mi odpowiada³o najbardziej. Tanie, bez spawania, kola 4x98 pasuje. Ale w sensie inaczej chodzi ze trochê pod kontem siê chowaj± do ¶rodka?
Z³odziej Czasu - 2011-02-05, 21:41

* pod k±tem siê chowaj± do ¶rodka?
maxxx601 - 2011-02-11, 18:49

"Kontrolowany poslizg" :D

Jaki jest sens zmiany zawieszenia niezaleznego na (czesciowo)zalezne - belke?

Grzesiu z Olsztyna jest zawodowym spawaczem, nie bal bym sie o wytrzymalosc :D

Z³odziej Czasu - 2011-02-12, 10:55

Mam ju¿ wymontowan± belkê od Cinquecento i jak siê zrobi cieplej to oddam autko do jakiego¶ dobrego majstra w tej dziedzinie by wszystko siê trzyma³o i zobaczymy :)bêdê opisywa³ potem jak siê sprawuje. a sens jest taki po prostu z tym z ju¿ wkurza³y mnie urywaj±ce siê wahacze. W CC/SC nie wystêpowa³ ten problem wiec wed³ug mnie warto siê skusiæ by je¼dziæ tym autem na co dzien tak jak ja to robiê.
Ptak - 2011-02-21, 09:43

tutaj obiecywany wcze¶niej opis jak zaadaptowaæ belkê z VW polo to Traba

http://forum.trabiekipa.pl/viewtopic.php?f=8&t=11

maciek (macq) - 2011-02-22, 13:24

W cc jest zawieszenie niezale¿ne, trzeba siê przyjrzeæ, ale to prawda.
XXL24H - 2011-02-22, 14:35

Ptak a opisz co z linkami hamulca rêcznego, jak trzeba przerobiæ wydech? Mo¿esz zrobiæ fotki od spodu ale z boku ¿eby zobaczyæ jak wygl±da zawieszenie? No i nie rozumiem po co ten usztywniaj±cy ca³± belkê k±townik. Rozumiem wzglêdy bezpieczeñstwa ale nie na ca³ej d³ugo¶ci, trabik jest l¿ejszy ni¿ polo ale samo spawanie usztywni³o k±townik g³ówny a do tego jeszcze takki d³ugi i gruby k±townik wzmacniaj±cy, to zawieszenie teraz z ty³u pracuje "niezale¿nie" czy ju¿ nie? Widzia³em ¿e u kolegi dzwonki ju¿ siê ledwo trzyma³y. :D A i jak poradzi³e¶ sobie z ustawieniem zbie¿no¶ci wzglêdem przedniej osi ¿eby nie lecia³ pieskiem? A i po co by³y mody tylich talerzy sprê¿yn?
Ptak - 2011-02-23, 02:15

to nie mój Trabant wiêc nie wiem wszystkiego. postaram siê za³atwiæ wiêcej zdjêæ - aktualnych i w lepszej rozdzielczo¶ci. Grzegorz sam sobie zrobi³ ca³y wydech jak widaæ i wisi do¶æ nisko ¿eby nie obijaæ siê o belkê
co do talerzyków, to jest tam napisane ¿e podyktowane to by³o tym ¿e zastosowane s± sprê¿yny z VW polo które jak siê domy¶lam maj± inn± d³ugo¶æ ni¿ trabowe.
Nie wiem w jaki sposób by³a zbie¿no¶æ ustawiana ale przecie¿ wystarczy pomierzyæ wszystko wzglêdem przednich kó³ i ogólnie dobraæ sobie takie punkty w podwoziu a potem ³adnie pospawaæ jedno z drugim czy¿ nie?
pozDDRawiam

Bartek Dobrzyñski - 2011-02-23, 10:12

Jako¶ mnie te spawy nie przekonuj±...
Kulka - 2011-02-25, 13:10

spaw nie ma wygl±daæ xD ma trzymaæ :P Grzegorz spawacz z zawodu, wiêc nie powinno siê z tym nic dziaæ, zw³aszcza ¿e to je¼dzi ju¿ szmat czasu :)
Hajs - 2011-02-25, 17:21

Cze¶æ!
Potrzebujê ma³ej porady. Jestem w³a¶nie w trakcie wymiany ³o¿ysk z ty³u w 1.1. i za chiny ludowe nie mogê ich wybiæ. £o¿ysko od strony bêbna da siê ruszyæ, ale to zewnêtrzne ani drgnie. Zapiek³o siê na maxa, poniewa¿ odpad³a ta gumowa klapka i wszystko zardzewia³o. T³ukê m³otem proboszczem, palnikiem grza³em i ani drgnie.


W któr± stronê wybijaæ ³o¿yska? W stronê bêbna czy w stronê amortyzatora? A mo¿e oba w swoja stronê?

TrabiVR6 - 2011-02-25, 19:41

A wyj±³e¶ zabezpieczenie ?

£o¿yska wychodz± na zewn±trz tej tulei

Hajs - 2011-02-25, 19:49

Dziêki TrabiVR6, ³o¿yska wysz³y bez problemu z Twoja porad± :)

Segera wyj±³em, ale my¶la³em, ¿e oba ³o¿yska wychodz± w ta sam± stronê, st±d problemy przy demonta¿u. Przy pobijaniu od wewn±trz za wewnêtrzn± bie¿niê ³adnie wyskoczy³y z tulei.

Pozdrawiam!


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group